Mylly

Satavan saarella Nikkilän kylässä sijaitseva mylly on rakennettu 1700-luvulla. Se hoiti perustoimintaansa vielä 1900-luvun alkuvuosikymmenillä, mutta kävi aikanaan tehottomaksi. Nikkilän Länsitalon emäntä Ella Anttila lahjoitti myllyn Kakskertaseuralle 1976 ja samalla käyttöoikeuden sitä ympäröivään tilaan, josta tehtiin pitkäaikainen vuokrasopimus. Sopimusta jatkettiin vuoden 2014 joulukuussa 50 vuodella.

Seuralla oli erillinen Myllytyöryhmä, joka vuosina 1978-1996 kunnosti talkoovoimin ja lahjoitusten turvin heikkoon kuntoon päässeen myllyn koneistoineen käyntikuntoiseksi. Sillä jopa jauhettiin näytösluonteisesti viljaa kunnostuksen jälkeen.

Vuosien myötä käyttämättömänä ollut mylly pääsi kuitenkin uudelleen rapistumaan ja siksi vuonna 2014 aloitettiin myllyn kunnostusprojekti, joka on nyt saatu päätökseen. Myllyn alla oleva kiviperusta on vahvistettu ja mylly oikaistu, pärekatto on uusittu ja rikkoutunutta seinälaudoitusta on korjattu sekä seinät maalattu. Myllylle on järjestetty kulkutie ja paikoitus. Yleisötilaisuuksissa tarvittava käymälä on hankittu ja asennettu paikoilleen. Projektin vetäjänä on toiminut Raimo Västinsalo tukenaan vahva talkootyö. Kunnostukseen on lisäksi saatu Museovirastolta rahoitusta.

Myllyllä pidettiin aikanaan satokauden päätteeksi elojuhlat. Perinne on herätetty uudelleen henkiin ja nyt myllyjuhlia vietetään elokuun viimeisenä lauantaina. Myllylle järjestetään myös opastettuja käyntejä. Yhteydet Raimo Västinsalo, raimo.vastinsalo@gmail.com, puh. 044 3377 541 tai kakskertaseura@kakskertaseura.fi.