Kakskertapäivillä julkaistiin vuoden kakskertalainen 2011

Kakskertaseura on valinnut vuoden 2011 Vuoden Kakskertalaiseksi opettaja Lea Aaltosen.

Lea Aaltonen on toiminut Kakskerran koulun luokanopettajana vuosina 1968 – 2002 eli 34 vuoden ajan. Häntä pidettiin koulun sydämenä. Lea Aaltonen sai aikaan Kakskerran hengen jo oppilaissaan. Hänen aikanaan koulua laajennettiin, saatiin iltapäiväkerho ja luotiin vanhempainyhdistys. Koko koulun yhteishenki oli mahtava ja Lea Aaltonen oli sen kantava voima.

Lea Aaltonen on tänä päivänäkin onnellinen siitä, että koulun liikenneteitä parannettiin turvallisiksi ja koulu sai oman koulubussin, jotta lapsien ei tarvinnut odotella kohtuuttoman pitkiä aikoja kotiin pääsyä. Silloin koulun talonmies hoiti kaikki koulukiinteistön ulko- ja korjaustyöt, joka opetti oppilaillekin ympäristöstä huolehtimista. Opetus ja kasvatus oli kokonaisvaltaista. Opettaja ja vanhemmat tunsivat toisensa; ei lähetetty reissuvihkoja tai emaileja – puhuttiin kasvotusten.

Nyt jo lähes kymmenen vuotta eläkkeellä olleena Lea Aaltonen kantaa vieläkin huolta Kakskerran oman koulun rakentamisesta. Hänen mielestään on käsittämätöntä, että nyt, kun Kakskerta on kasvava kaupunginosa, ei saarella ole omaa koulua! Vanhan koulun sijainti on erinomainen. Alue on rauhallinen ja luonnonläheinen. Miksi pieniä alakoululaisia pitäisi kuljettaa kouluun pois omalta asuinalueelta saarista, jotka ovat salmien sylissä?

Haastattelemme Lea Aaltosta joulukuun 2X-lehteen.

Vuoden kakskertalainen 2011

Vas. Vuoden Kakskertalaiset Heikki Muurinen 2010, Lea Aaltonen 2011 ja Markku Jokinen 2005.