Kakskerran koulu 27.3.2013

Kakskertaseura toimii aktiivisesti uuden koulurakennuksen saamiseksi omalle koulullemme.

Kakskertaseura esitti 19.10.2012 Turun kaupungille, että Kakskerran koulun rakentaminen sijoitettaisiin kaupungin investointihankkeiden rahoitussuunnitelmaan 2013-2016 vuodelle 2014. Mikäli kaupunki ei kuitenkaan voi tätä toteuttaa, seura esitti, että koulu rakennetaan yksityisin varoin ja kaupunki sitoutuu vuokraaman koulun myöhemmin sovittavaksi ajaksi.

13.3.2013 Kakskertaseura sai kirjelmäänsä vastauksena Turun konsernihallinnon talous- ja strategiaryhmän antaman lausunnon. Sen mukaan kaupungin taloudellinen tilanne ei mahdollista Kakskerran koulun rahoituksen siirtämistä vuodelle 2014. Kirjelmässä todetaan edelleen, että kaupungin valtuuston hyväksymässä nykyisessä tilaliikelaitoksen investointiohjelmassa koulun toteuttaminen on sijoitettu vuosille 2016 – 2020 ja että tästä toteuttamisajankohdasta tulisi edelleen pitää kiinni.

Kakskertaseuran esittämään toiseen vaihtoehtoon, yksityisin varoin toteutettavaan kouluun, joka vuokrattaisiin kaupungille, ei lausunnon mukaan ole periaatteessa huomautettavaa. Vuokrakustannusten kaupungille tulisi olla korkeintaan samaa tasoa, mitä sisäiset kustannukset tulevat olemaan kaupungin omana hankkeena toteutettuna.

Kaupungin vastauksen saatuaan Kakskertaseura ryhtyi heti selvittämään yksityisrahoitteisen koulurakennuksen vuokrakustannusten tasoa eli olisiko sen toteuttaminen käytännössä mahdollista kaupungin ilmoittaman vuokrakaton puitteissa. Tämä selvitystyö on edelleen käynnissä.

Koulun rakentaminen kaupungin omana hankkeena taikka yksityisrahoitteisena hankkeena toteutuu käytännössä, kun kaupungin Sivistystoimiala / Kasvatus- ja opetus tekee kaupungin Kiinteistötoimialalta / Tilaliikelaitokselta tilauksen koulua varten tarvittavista toimitiloista. Sivistystoimiala on tehnyt Kakskerran koulusta hankesuunnitelman, joka on 26.9.2011 hyväksytty kaupungin valtuustossa. Tässä hankesuunnitelmassa on mukana myös tiloja kaupungin Vapaa-aikatoimialan käyttöön. Sivistystoimialan tämänhetkisen näkemyksen mukaan Kakskerran koululle on nyt riittävästi tilaa Haarlan koulurakennuksessa ja oppilaiden koulunkäynti on järjestetty lain edellyttämällä tavalla. Tilanne voi muuttua, kun Kakskerran koulun oppilasmäärä kasvaa nykyisestä. Kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa 27.3.2013 käsiteltävänä olevassa rakennusinvestointisuunnitelmassa Kakskerran koulun toteuttaminen on sijoitettu vuosille 2016 – 2020.

Kakskerran uuden koulurakennuksen toteutumisen uhkatekijäksi on mainittu Hirvensalon yhtenäiskoulun valmistuminen vuonna 2016, jolloin Haarlan koulun muutoin ahtaiksi käyneisiin tiloihin syntynee väljyyttä osan toiminnoista siirtyessä uuteen Hirvensalon kouluun. Kakskertaseuran mielestä Satava-Kakskerran osayleiskaavan laatimisen aloittaminen kaupunginhallituksen 4.3.2013 tekemällä päätöksellä merkitsee Kakskerran asukas- ja oppilasmäärän kasvamista ja Kakskerran oman koulurakennuksen tarvetta riippumatta Hirvensalon koulujen tilanteesta.

Kaupungin hallintoelinten käsittelyssä poliitikot ovat määrärahojen niukkuudesta puhuessaan asettaneet kilpailemaan samoista rahoista Kakskerran koulun kanssa Pansion ja Jäkärlän koulujen tilatarpeet. Kakskertaseuran mielestä eri koulujen tilatarpeita ei pidä asettaa vastakkain. Rahat tarpeellisiin kouluihin on osoitettava suhdannetilanteesta riippumatta ja tarvittaessa karsittava menoja kaupungin muista vähemmän tärkeistä menoista.

Markku Kalliomäki