Hallituksen kuulumisia 27.5.2013

Bussiliikenteen vyöhyketaksat

Kaupunki valmistelee bussiliikenteen vyöhyketariffeja. Joukkoliikennelautakunnan ehdotus on sellainen, että Satavan sillan ylittäminen johtaa kalliimpaan taksaan, eli silta toimii vyöhykerajana. Kun saarelaisten palvelut ovat pääasiassa sillan takana Hirvensalossa tai keskustassa, on bussin käyttäjille aina tiedossa kalliimpi maksu, matkan pituudesta huolimatta. Hallitus käsitteli asiaa, totesi ehdotuksen täysin käsittämättömäksi ja epäoikeudenmukaiseksi ja päätti antaa siitä lausunnon, vaikkei sitä ole pyydettykään. Pyyntö on mennyt vain ympäristökunnille, joita halutaan hankkeeseen mukaan.

Satava-Kakskerran osayleiskaava

Hallituksen kokoukseen mennessä kaavan valmistelussa ei ollut edetty, mutta viime viikolla asia nytkähti eteenpäin, osallistumis- ja arviointisuunnitelma tulee lautakuntakäsittelyyn tiistaina 28.5.. Konkreettinen valmistelu on siten alkanut ja aikataulu on kireä, kaavan pitäisi olla valtuuston käsittelyssä kahden vuoden sisällä. Kakskertaseura on aktiivisesti mukana tavoitteenasettelusta hyväksymispäätökseen asti. Kerromme hankkeen etenemisestä aina, kun jotain tapahtuu. Jokainen teistä voi vaikuttaa asiaan. Kotisivuilta ja 2x-lehdestä löytyy kysely, jolla kartoitamme jäsenistön mielipiteitä kaava-asioihin.

Kakskerran koulu

Hallitus käsitteli koulun rakentamista yksityisrahoitteisen mallin pohjalta. Heikki Uusi-Jaakkolan tekemässä selvityksessä asiaa tarkasteltiin hirsirakenteisena rakennusvaihtoehtona ja laskelmat osoittivat, että rakentamiselle näyttäisi olevan taloudelliset edellytykset. Pelkän koulun sijasta rakennuksesta tulisi suunnitella monikäyttöön soveltuva monitoimitalo. Valmistelua jatketaan visioimalla kuntapäättäjille yksityisrahoitteinen, hirsirakenteinen koulu-/monitoimitalo vaihtoehtona julkisrahoitteiselle rakentamiselle.

Muita asioita

Hallitus käsitteli lisäksi muina ajankohtaisina asioina mm. suvikirkkotapahtumaa, kaavakyselyä, kakskertapäivää ja vuoden kakskertalaisen valintaa sekä seuran toimikuntien yhteistapaamista. Seuraa nettisivujamme, sieltä löytyy ajankohtaista tietoa.