Hallituksen kuulumisia, 14.6.2013

Hallitus piti kevätkauden viimeisen kokouksensa 12.6. käymällä läpi vuoden pääteemojen tilannetta ja pohtimalla syksyn asioita. Kakskertapäivien lisäksi vuoden teemoina ovat olleet 2x-lehti, kaavoitus ja Kakskerran koulu.

2x-lehti

Lehden toteuttaminen eteni alkukankeuden jälkeen erinomaisesti. Tekstejä, kuvia ja ilmoituksia saatiin riittävästi. Lehden talous jäi reilusti plussalle, kiitos ilmoittajille ja kilpailutuksen kautta alentuneille painatuskuluille. Paineet syksyllä ilmestyvälle lehdelle samalla hieman kevenivät. Sen toimituskunta on valittu. Sisällön teemoista ja kirjoittajista käytiin alustava keskustelu ja tulevan kesän lämpö hauduttanee ajatuksia mielessä.

Ilmestynyt lehti jaettiin ilmaisjakelukanavaa käyttäen kaikkiin postinumeron 20960 talouksiin ja normaalina postituksena muilla postinumeroalueilla asuville jäsenillemme. Tarkoituksena oli jakaa tietoa seuran toiminnasta kaikille saarelaisille. Ilmaisjakelussa on kuitenkin se huono puoli, että jakelua ei suoriteta niihin talouksiin, jotka ovat kieltäneet mainospostin jakelun. Niinpä jotkin seuran jäsenistä eivät ole saaneet lehteä, eivät myöskään Kakskertapäivän esitettä, joka jaettiin samaa kanavaa käyttäen. Lehden voi noutaa Kakskertapäivillä tai lähettää siitä pyynnön seuran sähköpostiin. Jatkossa tähän ongelmaan pitää löytää toimivampi ratkaisu.

Satava-Kakskerran osayleiskaava

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta käsitteli ja merkitsi tiedokseen 4.6. pitämässään kokouksessa Satava-Kakskerran osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman ja asetti hankkeelle 3-jäsenisen poliittisen ohjaus- ja projektiryhmän. Kaupunki on ottanut käyttöön ns. osallisuuden ja vaikuttamisen toimintamallin ja sitä koskevassa käsittelyssä päätettiin "pilotoida uusia osallistumismalleja asukkaiden ja alueen yhdistysten suuntaan Satava-Kakskerran osayleiskaavan laadinnassa". Nämä hallintobyrokratian termit tarkoittavat käytännössä sitä, että saarten asukkaita ja Kakskertaseuraa kuullaan kaavan valmistelun eri vaiheissa. Seurana me olemme jo aloittaneet säännölliset tapaamiset kaavan valmistelijoiden kanssa, kaksi palaveria on pidetty ja kolmas on ovella. Siinä keskitytään kaavan tavoitteisiin, joista hallitus kokouksessaan keskusteli. Kotisivuilta ja 2x-lehdestä löytyy kysely, jolla kartoitamme jäsenistön mielipiteitä kaava-asioihin. Vastaustenne perusteella myös hallitus saa vankempaa pohjaa esityksilleen.

Kakskerran koulu

Syvälahden koulun (Hirvensalon uusi koulu) rakentaminen toteutunee suunnitellusti. Kaupungin taloudellinen tilanne on heikkenemässä ja se siirtänee muiden kouluhankkeiden, myös Kakskerran koulun, rakentamispäätöstä ja toteuttamista eteenpäin. Myöskään yksityisrahoitteisen koulun toteuttamiseen tarvittavasta poliittisten puolueiden myönteisestä kannasta ei ole vielä takeita. Yhteydenottoja on ollut, keskustelua ja vaikuttamista jatketaan.

Koulun saaminen, osayleiskaavan valmistuminen ja saarten asuttaminen ovat sidoksissa toisiinsa. Jos olisi riittävästi lapsia, saataisiin koulu. Kun ei ole lapsia, ei tule koulua, ja toisaalta kun ei ole koulua, ei saarille tule lapsiperheitä. Hakematta tulee mieleen vanha kunnon syndrooma siitä, kumpi oli ensin, muna vai kana? Oravanpyörässä ollaan ja aika varmasti hoitaa tämänkin asian, mutta ei anneta periksi, yritetään kiirehtiä sitä.