Kakskertapäivä ja kaupunginosaviikko 29.6.-5.7.2013

Kakskerta-Satava oli ensimmäistä kertaa mukana Kaupunginosaviikkojen järjestelyissä. Viikko alkoi Kakskertapäivällä ja jatkui alueen seurojen, yhdistysten ja muiden aktiivien järjestämillä tapahtumilla. Tarkoituksena oli esitellä oman kaupunginosamme omaleimaisuutta ja osaamista. Alla on lyhyt yhteenveto viikon tapahtumista, laajempi raportointi viikon annista tulee myöhemmin ja löytyy kuvien kera osoitteesta www.kaupunginosaviikot.net.

Kakskertapäivä 29.6.

Tänä vuonna päävastuu Kakskertapäivän järjestelyistä oli partiolippukunta Kakskerran Kaksoispisteellä. Partiolaiset olivatkin näyttävästi esillä hoitaen tervetulosanat, juonnot, ohjelmapisteet ja buffetin hot dog myynnin. Ohjelmaa oli kaiken ikäisille, mutta päivä oli suunnattu erityisesti lapsille, nuorille ja perheille. Päivän juontajina toimivat Brinkhallin Lordi ja ennustajarouva Elmeralda, kentällä yleisöä viihdyttivät laulavat klovnit Angelika ja Sabriina.

Tervetuliaisten jälkeen päästiin itse päivän viettoon. Se alkoi perinteisesti, kuinkas muuten, Jaana Majatien esittämällä Kakskertalaululla, kaunis ja tunteikas laulu upeasti esitettynä.

Brinkhallin kartanon pihaa reunustivat eri yhteisöjen esittely- ja myyntipisteet. Maastossa oli erilaisia rasteja, mm. kalliokiipeilyä, muovikuula-aseilla ampumista, jousiammuntaa, slackline-tasapainoilua, Angry Birds-ritsalla ampumista ja mäkiautoilua. Alueella harhaili myös zombeja, joita bongaamalla osallistui arvontaan.

Partiolaiset hoitivat hienosti Kakskertaseuran käräjäosuuden, jossa haastateltavana oli Ilkka Nummisto. Kakskertaseuran puheenvuoroissa puheenjohtaja Markku Kalliomäellä oli ilo kutsua kukitettavaksi seuran kunniapuheenjohtajaksi kutsuttu Markku Monnonen sekä julkistaa vuoden Kakskertalainen Paula Palmroth.

Ihmiset tuntuivat viihtyvän hyvin eri toimintapisteissä, jopa niin, että lapsia oli vaikea saada lähtemään pois rasteilta päivän päättyessä. Ennen loppujuontoa Markku Jokinen Kulhon saarelta kertoi Kulhon poikakodin värikkäistä tapahtumista. Loppujuonnossa palkittiin toimintapisteiden voittajat ja heitettiin Kakskertapäivän vastuu vuodelle 2014 Tiistaikerholle. Haasteen otti kerhon puolesta vastaan Marjatta Männistö.

Kakskertapäivällä kävi arviolta 400 henkeä.

Seuraintalon tanssit 29.6.

Seuraintalon tanssien vastuujärjestäjä oli Kakskerran nuorisoseura. Elävän musiikin tahdissa pyörähdeltiin, tanssittajana Ola Mikola. Paikalla oli noin 50 innokasta tanssijaa.

Kesäillan hartaus 30.6.

Kakskerran kirkolle tuli noin 35 henkeä hartaushetkeen, jonka yhteydessä esiteltiin myös kirkon uusia tekstiilejä. Kirkonmäellä Kakskertapäivän toimikunta oli järjestänyt kahvit ja herkullisia mokkapaloja tarjolle, joita nautittiin kauniissa kesäillassa.

Golfiin tutustumisilta 1.7.

Harjattulan golfkentälle oli tullut noin 20 innokasta tutustumaan golfin saloihin. Mika Mäki oli opastamassa heitä lajiin. Paikalla oli iloinen ja innostunut tunnelma. Haastatellut nuoret harjoittelijat olivat sitä mieltä, että tulevat vielä uudelleenkin kokeilemaan lajia.

Koko perheen pallopeli-ilta 2.7.

Peli-iltaan osallistui monenikäisiä nuoria kolmisenkymmentä. Vauhtia piisasi kentällä sillä välin kun Seuraintalossa vietettiin mukava katsaus talon historiaan Seppo Muurisen johdolla. Talon esittelyä oli kuulemassa 12 henkilöä. Lopuksi vielä paikallaolijat muistelivat millaisessa monipuolisessa käytössä talo on aikanaan ollut: oli lottien myyjäisiä, lentopallokerhoa, tansseja ja teatteritoimintaa, joka jatkuu edelleenkin.

Ihana iltapäivä Hennalassa 3.7.

Auringonpaisteinen iltapäivä alkoi Hennalassa hartaushetkellä, jonka jälkeen oli tarjolla kahvia ja herkullisia voileipiä. Hartaushetken ja kahvin jälkeen iso joukko meni rantaan saunalle nauttimaan puukiukaan pehmeistä löylyistä sekä uimalämpöisestä merivedestä. Osa joukosta jäi kuistille kylpemään auringossa ja nauttimaan runomuotokuvakirjoituksesta. Oli ihastuttava katsoa ja kuunnella, miten itselle vieraat kirjoittajat kirjoittajaryhmä Tapiirista tekivät runon minusta vain tarkkailemalla minua ja vielä kaiken lisäksi, aikalailla minun oloisen. Auringosta oli tullut paikalle nauttimaan noin 50 henkeä.

Iloinen kirpputori 4.7.

Hetkeä ennen kirpputorin alkua oli taivas revennyt ja ulos ajateltu tapahtuma oli siirretty pika pikaa sisälle Kakskertataloon sateen tieltä. Talossa oli oikein mukava, tiivis tunnelma, jossa oli helppo tehdä monenlaisia löytöjä, ja sitten siirtyä ulkosalle nauttimaan kahvion antimista, kun sade oli lakannut. Paikalla oli kirpputorimyyjiä, reseptien vaihtopöytä, kahvio ja tikkupullan paistoa ulkosalla. Tapahtumassa kävi noin 120 henkeä.

Löytäjän polku ja makkaranpaistoa 5.7.

Heinänokan leirikeskuksen partiovenesatamaan saapui pikku hiljaa 25 hengen joukko sateen keskelle. Komea sateenkaarikin nähtiin, joka ulottui Kakskerran Airiston päästä Harvan saareen. Leirikeskuksesta Samuli Kallio kertoi ensin seurakuntien leirikeskuksien toiminnasta ja sitten lähdettiin joukolla kiertämään Löytäjän polkua. Polun taulut olivat ajatelmia siitä, miten niin ihmisten kuin eläintenkin maailmassa on yhtäläisyyksiä. Ajatuksia oli mm. rakkaudesta, kommunikoinnista, liikunnasta ja levosta. Kävimme myös Heinänokan leirikeskuksen tontin lahjoittajan Richardsonin talon pihalla ihastelemassa talovanhusta, joka valitettavasti on nykyään tyhjillään. Sieltä jatkoimme matkaa meriterassille, Airiston reunalle, jossa meitä odotti grillipaikka makkaroineen. Nautimme kuumat nuotiolla paistetut makkarat tuulisessa, mutta lämpimässä illassa.

tekstit Piia Kramsu ja Jarkko koskinen

kuvat Mirja Rakkolainen