Missiotreffit merellä, 31.8.2013

Martinseurakunnan ja Kakskertaseuran yhteinen missiotreffi Järvistensaareen

Treffit meinasivat mennä sivu suun – vesibussi odotteli retkeläisiä Aurajoessa, retkeläiset vesibussia Hirvensalossa venehuoltoaseman laiturilla. Kun henkinen ja maallinen yhteys oli saavutettu, päästiin matkaan. Vesibussi oli aikaisemmilta matkoilta tuttu Janina, matkalaisia oli 44, sää aurinkoinen ja lämmin, kevyttä etelätuulta eikä kenenkään mieltä jäänyt painamaan pieni viive lähdössä. Matkalla juotiin kahvit, seurakunnan laituri löytyi omalta paikaltaan ja rantautumisen jälkeen alkoi taivallus metsän läpi kohti riihikirkkoa.

Matkalla ohitettiin ”seurakuntatalo”, joskus parempia aikoja nähnyt rakennus, jonka peruskorjaus on vuosia sitten aloitettu, mutta kesken jäänyt. Se on ulkoisesti jommoisessakin kunnossa, mutta sisältä on lattiat purettu ja pelkkä koolaus enää paikallaan. Rakennus on aikanaan toiminut asuntolana ja opetustilana.

Seurakunnan käytössä oleva majoitus- ja kurssirakennus

Riihikirkko on vanha riihi, joka Haakon Vainion pappiskaudella kunnostettiin kirkoksi; rakennettiin kellotapuli, sortunut katto uusittiin, sisätilat puhdistettiin, tehtiin saarnastuoli ja virsitaulu sekä penkkirivistö. Kirkon käyttö oli aktiivista, saarella pidettiin rippikoululeirejä ja kesäkuukausina myös jumalanpalveluksia. Paikalle tuli sekä saarella asuvia mökkiläisiä että Satavan puolen asukkaita veneillään. Tupa oli usein täynnä. Mutta ajat ovat muuttuneet. Nykyään riihikirkko on muistomerkki menneiltä ajoilta, erikoisuus ja nostalginen käyntikohde siellä aikanaan rippikoulua käyneille. Ulkoapäin rakennusta ei kyllä enää kirkoksi tunnista, sisällä on sentään vielä kirkollisia tunnusmerkkejä. Paikkojen säilyvyys edes nykykunnossa pitäisi turvata. Ympäristö on kaunista kangasmetsää ja viereiseltä kalliolta on upea näköala Airiston pohjoisosiin.

Riihikirkko, sisäänkäynti

Näkymä Airistolle

Koska retki oli seurakunnan järjestämä, yhteistyössä Kakskertaseuran kanssa, pidettiin perillä lyhyt, tunnelmallinen hartaushetki. Saarten pappi Liisa Kuusela kiitti ja siunasi tapahtuman:

Martinseurakunnan saaristopappi Liisa Kuusela

Retkeläisiä riihikirkossa

Matkalla Järvistensaareen

Eväitten syönti

Vesibussi Janina seurakunnan laiturissa Järvistensaaren rannassa, lähdössä kotimatkalle

Treffit olivat kaikin puolin mukava kokemus. Paluumatkalla ideoitiin jo tulevaa kesää ja uusia retkiä. Jäivät hautumaan, ensi vuoden toimintasuunnitelmassa palataan asiaan.

JK