Kakskerta vuoden kaupunginosaksi, 9.8.2013

Suomen Kotiseutuliitto on nimennyt Turun Kakskerran vuoden kaupunginosaksi.

Kaupunginosa käsittää entisen itsenäisen Kakskerran saaristokunnan, joka vuonna 1968 liitettiin Turkuun. Kaupunginosaan kuuluvilla Kakskerran ja Satavan pääsaarilla sekä noin 20 pienemmällä saarella on vakinaisia asuntoja noin 500, joissa asukkaita on yhteensä noin 1 400 ja loma-asuntoja noin 1 800.

Kakskerran asukkaat ovat valintaraadin mukaan onnistuneet säilyttämään saartensa ominaispiirteet poikkeuksellisen hyvin. Valintaraadin puheenjohtaja Rauno Lahtinen nostaa esille Kakskerran aktiivisen kansalaistoiminnan; yhteisöllisessä Kakskerrassa ovat aktiivisia monet tahot, esimerkiksi vuotuisten Kakskertapäivien järjestelyihin osallistuu yli 20 eri yhteisöä.

Muina perusteluina tuotiin esille mm. Kakskerran käräjät, joka on 1950-luvulta asti jatkunut tapahtuma, Suomen ensimmäinen esteetön uimaranta, jonka suunnitteluun osallistuivat niin asukkaat kuin eri vammaisryhmät sekä Kakskerran, Satavan ja Hirvensalon saarilla järjestettävä monikulttuurinen tapahtuma Saarten Triennaali.

Valintaraadin kiitosta sai myös Kakskertaseura, joka on Turun vanhin, suurin ja vilkkaimmin toimiva kaupunginosaseura. Seura järjestää runsaasti tapahtumia, seuraa kaavoitusta, julkaisee omaa lehteä sekä päivittää tarmokkaasti omia kotisivujaan, raati listaa.

Kaupunginosan merkittävin kulttuuriperintökohde on Suomen kulttuuriperinnön säätiön hallinnassa oleva Brinkhallin kartano, jonka päärakennus on 1700-luvulta.

Kotiseutuliitto luovutti palkinnon Kakskertaseuran kunniapuheenjohtaja kotiseutuneuvos Markku Monnoselle perjantaina 9.8.2013 Seinäjoen valtakunnallisilla kotiseutupäivillä.

Kotiseutuliitto on valinnut vuoden kaupunginosan vuodesta 2001 lähtien. Viime vuonna vuoden kaupunginosaksi oli nimettynä Vaasan Asevelikylä.