Kaupunginosaseurojen syystapaaminen, 8.11.2013

Kaupunginosaseurojen perinteinen syyskokoontuminen pidettiin Puutarhakatu 1:n auditoriossa perjantaina 8.11. Noin 30 osallistujan joukossa suurin ryhmä oli Kakskertaseurasta, 5 osallistujaa.

Illan esitelmänä kuultiin Aalto-yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston tutkijoiden visio teemasta tulevaisuuden elinvoimaiset lähiöt. Rankasti yksinkertaistettuna sisältö oli seuraava:

Antti Säynäjoen aiheena oli ”Rakentaminen, korjaaminen ja hiilidioksidipäästöt”. Rakentamisen hiilijalanjälkeä syntyy itse rakennusten lisäksi myös materiaaleista ja infrastruktuurista. Erilaisten energiaratkaisujen valinta ei juurikaan vaikuta rakennuksen hiilijalanjäljen määrään, niiden käytöllä sen sijaan on vaikutusta. Vanhan korjaamisessa rakennus on jo olemassa, materiaaleista ja mm. eristyksen ja tekniikan parantamisesta syntyy kylläkin hiilijalanjälkeä. Lopputuloksena kuitenkin todettiin, että kuluu yli 40 vuotta ennen kuin tehokkainkaan uudisrakennus pääsee tasoihin tai alittaa asianmukaisesti korjatun rakennuksen hiililukeman, kaikki eivät saavuta sitä koskaan.

Kuva: Antti Säynäjoen tutkimus hiilijalanjäljestä

Esitelmän toisessa osassa Tuomo Joensuu käsitteli aihetta ”Uusia palveluja tulevaisuuden lähiöihin”. Tietotekniikan kehittyminen tuo ja on jo tuonut uusia palvelumuotoja myös lähiöihin. Netin kautta saadaan kotiovelle asti toimitettuna ruokaa, tavaroita ja palveluja. Sirukorttiin ladattu tieto avaa ovia, sillä pääsee liikuntasaleihin ja kulkuneuvoihin, voi ottaa alleen yhteiskäyttöön varatun auton tai antaa oman autonsa muiden käyttöön – aikatiedot tallentuvat kortille ja maksut veloitetaan käytön mukaan suoraan kortin maksukatteelta. Tietoteknisesti rakennettiin myös lähiön malli, mihin sijoittuivat asuminen, kaupat, pubit ja muut palvelut sekä ainakin osittain myös työpaikat.

Kuva: Tuomo Joensuu ja nettipalvelut

Näistä aiheista käytiin myös melko vilkas keskustelu. Järjestäjien puolesta Pauno Narjus kertoi Keskikaupunkiseura Toispual jokke ry:n toiminnasta. Sen jälkeen jaettiin kunniakirjat vuoden 2012 parhaille kaupunginosaseuroille. Kakskertaseura tuli tällä kertaa kolmanneksi, edelle kiilasivat niukasti Halinen-Räntämäki ja Martinrantaseura. Lopuksi Turkuseuralle luovutettiin palkintotaulu, johon oli kaiverrettu vuodesta 1988 lähtien järjestetyn kaupunginosaseurojen välisen toimintakilpailun voittajat. Noin puolet nimistä oli Kakskertaseura.

Kuva: Markku Monnonen kiittää Turkuseuralle luovutetusta palkintotaulusta

Muistiin kirjasi jik.