Hallituksen kuulumisia, 12.02.2014

Hallitus piti järjestäytymiskokouksensa 12.2. Samalla täsmennettiin tulevan vuoden toimintaa ja työnjakoa.

Seuran sihteerinä jatkaa Jarkko Koskinen, jolle tuli jatkokausi myös rahastonhoitajana. Tiedottajaa ei nimetty – jos tunnet halua tähän tehtävään, ota yhteyttä puheenjohtajaan tai sihteeriin. Tiedotustehtävät hoidetaan toistaiseksi edellisen vuoden tapaan tiedotustoimikunnan ja sihteerin toimesta.

Hallitus asetti toimintaa avustavia valiokuntia ja toimikuntia sekä nimesi niille vetäjät. Viimevuotiset toimikunnat jatkavat, kuitenkin niin, että pihakilpailutoimikunta eli alueraati asetetaan vasta sitten, jos tänä vuonna järjestetään pihakilpailu. Myös toimikuntien puheenjohtajat jatkavat tehtävissään. Uusina toimikuntina asetettiin seuraavat (suluissa puheenjohtaja): Ilmoitushankintatyöryhmä (Tamara Holmberg), Ulkoisen rahoituksen hankintatyöryhmä (Markku Kalliomäki), Taloustoimikunta (Markku Kalliomäki) ja Juhlatoimikunta (Markku Kalliomäki) valmistelemaan seuran tulevaa 60-vuotisjuhlavuotta 2015. Toimikuntien kokoonpanot ja lyhyet tehtäväkuvaukset löytyvät kotisivuiltamme www.kakskertaseura.fi; sen etusivun yläpalkista löytyy otsikko Kakskertaseura ry ja sen takaa avautuvasta alasvetovalikosta kohta Toimikunnat.

Hallitus nimesi myös edustajat eri yhteistyöelimiin seuraavasti:

Turkuseuran kaupunginosajaosto

-          varsinainen jäsen; Markku Kalliomäki

-          varajäsen; Pertti Lindholm

Turkuseuran kaupunginosatoimikunta; Markku Kalliomäki

Turun Pientalojen Keskusjärjestön (TPK) johtokunta

-          varsinainen jäsen; Markku Kalliomäki

-          varajäsen; Raimo Västinsalo

Kakskerranjärven neuvottelukunta

-          Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 22.1.2013 päättänyt jatkaa lautakunnan rahoittaman neuvottelukunnan toimintaa kaudeksi 2013 – 2016. Seuran edustajaksi on nimetty Reino Hurri.

Kakskertapäivän suunnitteluryhmä

-          Piia Kramsu (vastaava), Jaana Majatie ja Liisa Nummela

Saarten triennaali

-          Piia Kramsu

Varsinais-Suomen Liitto on pyytänyt Kakskertaseuran lausuntoa vireillä olevasta maakuntastrategiasta. Strategialuonnos löytyy liiton kotisivuilta osoitteesta www.varsinaissuomi.fi. Lausuntoluonnoksen valmistelu annettiin työvaliokunnan tehtäväksi.

Hallitus päätti järjestää valokuvauskilpailun. Kilpailusuunnitelma lähetetään jäsenille erillisenä tiedotteena jäsenkirjeen mukana.

Hallitus hyväksyi seuraan 11 uutta jäsentä ja myönsi eron kahdelle, nettolisäystä 9 jäsentä. Tervetuloa mukaan!

Kokouksessa kuultiin lyhyet tilannetiedot käynnissä olevista hankkeista; kaavoituksesta, koulusta, Kakskertatalon myyntiaikeesta ja tulossa olevan jätevesipäivän järjestelyistä.

Kouluasiassa yllätyksenä tuli esille kirjelmä, joka on lähetetty koulun oppilaiden huoltajille. Siinä esitetään Kakskerran koulun oppilaiden siirtämisestä 1.8.2014 hallinnollisesti Haarlan kouluun. Kakskerran koulu jäisi siten toistaiseksi ilman oppilaita, mutta sitä ei hallinnollisena yksikkönä lakkauteta. Erillisenä päätöksenä myös Kakskerran koulun opettajat siirrettäisiin Haarlan koulun opettajiksi. Ehdotuksen mukaan järjestelmä purettaisiin, kun Kakskertaan on saatu uusi koulu ja toiminta siellä voi alkaa. Järjestelyä perustellaan taloudellisilla ja toiminnallisilla syillä. Asiaa ollaan viemässä kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkieliselle varhaiskasvatus- ja perusopetusjaostolle 26.2. pidettävään kokoukseen.

Hallitus keskusteli asiasta. Vaikka kustannussäästöjen etsiminen ja byrokratian vähentäminen ovat ymmärrettäviä toimia, tällä järjestelyllä saattaa olla myös haitallisia vaikutuksia, minkä vuoksi hallitus päätti esittää asiaan omat kommenttinsa. Niissä kiinnitetään erityisesti huomiota koulukuljetusten järjestelyihin ja oppilaiden turvallisuuden tunteeseen tuttujen opettajien vaihtumisen ja luokkaryhmien hajoamisen vuoksi.