Kakskertapäivä Harjattulassa, 30.6.2014

Vuoden 2014 Kakskertapäivää vietettiin 28.6. Harjattulassa. Tämän vuoden järjestelyistä vastasi Tiistaikerho Marjatta Männistön johdolla. Päivän oheistapahtumana juhlittiin Kakskerran VPK:n 75-vuotistaivalta.

Päivä alkoi perinteiseen tapaan Jaana Majatien esittämällä Kakskertalaululla, minkä jälkeen Marjatta esitti tervetuliaissanat.

Kakskertalaulu, esittäjänä Jaana Majatie

Marjatta Männistö avaa Kakskertapäivän

Tämän jälkeen alkoi erilaisten esitysten kavalkaadi. Sen aloitti taikuri Marcus Alexander erinomaisilla köysitempuillaan, Värttinän Viriät esittivät tanhuja ja ”Siviä Raittiina” tuteerausta kolmannest iäst. Ennen väliaikaa ehtivät vielä Hermannin pojat Laulun Ystävistä esittämään kuorolaulua ja serenaadin illan emännälle Marjatalle.

Taikuri avustajineen, Marcus Aleksander

Värttinän Viriöiden tanhuesitys

Päivän juontaja Ari Rantanen haastattelee "Siviä Raittiinaa"

Hermannin pojat ja serenadi Marjatalle

Väliajalla syötiin, juotiin ja tutustuttiin myyntikojujen antimiin. Samanaikaisesti Kakskerran VPK:n juhlallisuuksiin kuulunut paloautojen paraati saapui sireenit ulvoen paikalle. Kalustoon tutustumisen lisäksi palokunta järjesti viereisellä kentällä pelastustoimintanäytöksen ja leikkimielistä ohjelmaa lapsille.

Paloautojen paraati tulossa Harjattulaan

Näillä sammutettiin ennenvanhaan

Kakskertapäivän ohjelma jatkui tiistaikerholaisten muotinäytöksellä ja Hörkön laulavien sisarusten esittämillä laulelmilla. Kakskerran kirkko on 250 vuotta vanha ja Nuorisoseura esitti sen perustamisvaiheisiin liittyvän kuvaelman. Kirkon saaminen Kakskertaan on oivallinen esimerkki siitä yhteisöllisyydestä, joka on säilynyt saarilla tähän päivään saakka.

Muotia kakskertalaisittain, tiistaikerhon neitokaisia

Hörkön laulavat sisarukset

Kuvaelma kirkon syntyvaiheilta, isännät asialla

Kuvaelma kirkon syntyvaiheilta, emännät ja nuoret

KÄRÄJÄOSUUS

Kakskertaseuran osuus kaikilla Kakskertapäivillä on Kakskerran Käräjät -tilaisuus. Siinä käsitellään saariin liittyviä ajankohtaisia aiheita ja sen päätteeksi nimetään Vuoden Kakskertalainen. Käräjäpuhujaksi oli tällä kertaa kutsuttu Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell ja käräjäaiheina olivat saarten kaavoitukseen ja jätevesihuoltoon liittyvät asiat. Esityksen jälkeen seuran puheenjohtaja Markku Kalliomäki julkisti Vuoden Kakskertalaiseksi nimetyn henkilön – kunnian sai mittavista ansioistaan kotiseudun ja Kakskertaseuran hyväksi Jaana Majatie. Näistä kummastakin on erilliset uutiset kotisivuillamme.

Käräjäpuhujana Aleksi Randell

Vuoden Kakskertalaisen julkistaminen

Kukitettu sankari ja kunniakirja

Kakskertapäivän päätteeksi Marjatta Männistö luovutti ”viestikapulan” seuraavalle, vuonna 2015 vetovastuussa olevalle yhteisölle Kakskertaseuralle, joka viettää samalla 60-vuotisjuhliaan. Päätteeksi laulettiin yhteisesti Varsinais-Suomen laulu.

Viestikapulan luovuttaminen Kakskertaseuralle

Varsinais-Suomen laulu päätti juhlan