Kakskertapäivä Harjattulassa, käräjäpuhe, 4.7.2014

Kakskertapäivä ja siinä yhteydessä Kakskerran käräjät järjestettiin 28.6.2014. Käräjien aiheeksi valittiin nyt, kuten aina ennenkin, saarelaisia koskettavat aiheet. Tällä hetkellä ajankohtaisia asioita ovat Satava-Kakskerran kaavoitus ja jätevesihuollon järjestäminen. Käräjäpuhujaksi oli kutsuttu Turun kaupungin arvovaltaisinta postia hoitava virkamies, kaupunginjohtaja Aleksi Randell. Seuraavassa on lyhyesti referoitu hänen esitystään.

Kaupunginjohtaja aloitti palauttamalla mieliin Kakskerran historiaa – asutusta jo 1200-luvulla, itsenäisenä kuntana runsaan sadan vuoden ajan ja Turun merellisenä kaupunginosana viimeiset 50 vuotta, vuodesta 1968 lähtien. Voimallisesti tuli esille myös saarelaisten yhteistyö ja yhteisöllisyys lähtien kivikirkon rakentamisesta n. 250 v. sitten, 50-vuotinen historia Kakskerran käräjien järjestämisessä ja Kakskertapäivän toteuttaminen yhteisöjen vuorovaikutuksena nyt jo 15. kerran. Yhtenä esimerkkinä hän toi esille jätevesihuoltoon liittyvän asian:

- Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen ovat Kakskerran alueen valtteja. Esimerkiksi yhdessä toimimisen tuloksista käy Kakskerta-Satavan vesiosuuskunta, joka käynnistyi asukkaiden perustamana vuonna 2008. Vesiosuuskunnan tavoitteena on toteuttaa saarille kestävän kehittämisen kautta ratkaisu, jolla voidaan ympäristöystävällisesti ja toteutustavaltaan järkevästi mitoittaen rakentaa alueelle paineviemäriverkosto.

Saarten kaavoittaminen on herkkä ja tunteita herättävä asia. Oikeilla ja kestävillä ratkaisuilla saarista saadaan omaleimainen ja viihtyisä asuinalue. Kakskerran kehittäminen maaseutu- ja saaristomaisena alueena on kaupungille tärkeää, minkä kaupunginjohtaja toi esille seuraavasti:

-  Turun kaupunginosana Kakskerta on ainutlaatuinen, omaleimainen ja sen merkitys koko kaupungille on suuri. Luonnonläheinen ja aivan kaupungin vieressä sijaitseva Kakskerta on houkutteleva virkistysalue, jossa voi rauhoittua ja hengähtää hetken. Se on myös kotisaari yli 600 turkulaiselle.

Kaupungin valtuustossa viime maanantaina hyväksytyn tuoreen kaupunkistrategian mukaan Turku on vuonna 2029 pohjoisen Itämeren mielenkiintoisin kaupunki. Meri ja merellisyys ovat Turulle huomattavia vetovoimatekijöitä nyt ja tulevaisuudessa. Siksi onkin niin tärkeää, että Turusta löytyy aitoa saaristoa, jota Kakskerran jylhät kalliot ja luonnonkauniit maisemat erinomaisesti edustavat.

Miltä tulevaisuuden Kakskerta näyttää? Millaisella kaavoituksella teemme yhdessä Kakskerrasta parhaan mahdollisen tulevia sukupolvia ajatellen? Millaisia ovat ne ratkaisut, jotka kestävät tarkastelua tästä parinsadan vuoden päähän?

Saaristoympäristöön hyvin sopiva kylämäinen rakentamistapa on yksi ratkaisumahdollisuus. Kehittämismallia ollaan käynnistämässä yhdessä ympäristöministeriön ja samantapaisten haasteiden kanssa työskentelevien muiden suurten kaupunkien kanssa.

Kylämäisessä rakentamistavassa vanhoja rakentamistraditioita toteutetaan modernilla tavalla, jolloin maankäytössä huomioidaan myös luonto- ja kulttuuriarvot. Lähekkäin rakennettu asutus luo kompaktin yhteisön, jonka ympärille luonto pääsee levittäytymään avarana.  Parhaimmillaan tällaista rakentamistapaa voitaisiin luonnehtia sanoilla ”tiivis kylämäinen rakentaminen ja väljä luonto”.

Kakskerta on säilyttänyt saaristokylän yhteisöllisyyden, jota minä todella arvostan. Uskon, että yhteistuumin ja toisiamme kuuntelemalla voimme rakentaa tulevaisuuden Kakskerrasta kaikille mielekkään asuin- ja virkistysalueen.

Vesi- ja jätevesiasioita kaupunginjohtaja kommentoi käsittelemällä vesiosuuskunnan toiminta-aluehakemusta ja sen suhdetta kaavoitukseen:

- Vesiosuuskunta on hakenut kaupungilta toiminta-alueen vahvistamista. Jätevesiasiat ovat tärkeä, mutta vain yksi osa alueen tulevaisuuden harkitsemisessa. Jätevesiasiat arvioidaan huolellisesti suhteessa alueen rakentamisen visiointiin. Vesiosuuskunnan anomuksen hyväksyminen tarkoittaisi sitä, että ratkaistaan vakiintunut malli alueen jätevesiasioiden hoitamiseksi.

Osuuskunta on Kakskerran kaltaisella alueella periaatteessa hyvinkin kannatettava toimintamalli. Toiminta-alueratkaisu vaatii vielä kuitenkin lisäselvitystyötä. Tarkastelua vaativat muun muassa ympäristönsuojelun ja vesihuollon keskinäinen suhde. Lisäksi vesiosuuskunnan hakemus koskee vain viemäriverkostoa, joten talousveden laatu ja riittävyys on vielä ratkaistava muilla tavoin. Myös kaavoituksen ja vesihuollon suhdetta tulee tarkastella laajemmin. On esimerkiksi selvitettävä sitä, miten osuuskunnan verkostoa voidaan hyödyntää laadittaessa osayleiskaavaa.

Lopuksi kaupunginjohtaja esitti kiitoksen Kakskertaseuralle ja kakskertalaisille siitä aktiivisesta otteesta, jolla kotiseutumme kehittämistä koskevaan keskusteluun on osallistuttu. Kiitos osoitettiin myös tämän onnistuneen Kakskertapäivän järjestelyyn osallistuneille.