Missiotreffit merellä, 23.8.2014

Jo perinteeksi muodostunut Martin seurakunnan ja Kakskertaseuran yhteinen vesibussiretki tehtiin tällä kertaa Harvan saareen, Airiston kupeella sijaitsevaan Turun NMKY:n leirikeskukseen. Reissussa oli kaikkiaan mukana yli 50 henkilöä.

Sanotaan, että itku pitkästä ilosta. Tämän kesän sää on osoittanut tämänkin sananlaskun todeksi. Ennätyspitkä hellejakso tuotti monille suunnatonta iloa, mutta sitten alkoi Esterin itku. Vettä on tullut kaatamalla päiväkausia, ennätyksiä sivutaan kai tässäkin lajissa. Moni jätti varmaan missiotreffimatkan väliin huonoa ilmaa peläten. Toisin kuitenkin kävi. Aamulla tuli vettä ja jopa rakeita ja illalla satoi taas, mutta koko matkamme ajan sää oli suosiollinen. Ei satanut eikä tuullut, ihanteellinen retkisää. Liekö järjestäjien hyvät suhteet yläkerran herraan vaikuttaneet asiaan?

Tästä se alkoi, matkalla ollaan, osa ulkona osa sisällä

Matka sujui mukavia rupatellessa. Saaren isäntä ja emäntä odottivat meitä perillä. Kuultiin lyhyt historiikki paikasta ja sitten meidät ohjattiinkin jo syömään. Ruokalassa oli tarjolla erinomaista kalakeittoa ja päälle pullakahvit. Sen jälkeen oli aikaa tutustua itse leirikeskukseen.

Perillä Harvassa; keskellä ruokalarakennus, vasemmalla asuntolan pääty ja oikealla kajakkikatos

Keskuksen tilat on uusittu perusteellisesti. Uusi ruokala- ja huoltorakennus otettiin käyttöön kesällä 2010. Majoitusrakennus on vielä uudempi, otettu käyttöön vasta viime kesänä. Se sisältää useita majoitushuoneita kahdessa kerroksessa, kaikki yhteydessä toisiinsa, mikä lisää merkittävästi rakennuksen käyttöturvallisuutta. Tilat ovat ahkerassa käytössä, koko ensi kesä on jo myyty ja seurakunta on varannut paikan rippileireilleen kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.

Vesibussi ruokalan terassilta katsottuna

Vanha majoitusrakennus on opetusluokka- ja varastokäytössä. Muita rakennuksia ovat mm. johtajamökki henkilökunnan asuinkäytössä ja sauna, ikkunat Airistolle päin. Maasto on mukaeltu erilaisia leikki- ja harrastustoimintoja varten. Rannassa mm. leegio kajakkeja niitä varten rakennetussa talaksessa.

Johtajanmökki ja grillikatos

Hieno erikoisuus oli jättimäinen kota, jonka reunaa kiertävälle penkkirivistölle koko 50-henkinen joukkomme mahtui istumaan. Siellä pidettiin lyhyt, asiaan kuuluva hartaushetki, minkä jälkeen suunnistettiin takaisin vesibussille ja aloitettiin kotimatka.

Jättikota sisältäpäin