Myllyjuhla, 2.9.2014

Kakskertaseura on elvyttämässä vanhaa elojuhlaperinnettä. Juhlaa vietettiin Nikkilän myllyllä kesän lopulla sadon tultua korjattua ja kesä- ja mökkikauden päättyessä. Vastaavaa juhlaa vietetään eri puolilla Etelä-Suomea, yleisimmin puhutaan venetsialaisista, saaristossa myös muinaistulista.

Puheenjohtaja Markku Kalliomäki toivotti paikalle tulleet runsaat 30 henkilöä tervetulleiksi. Hän kertoi lyhyesti vanhasta elojuhlaperinteestä ja seuran uusista hankkeista myllyn kunnostamiseksi. Mylly oli Kakskertaseuran ehdokas kaupungin ympäristökilpailussa, josta se sai kunniamaininnan. Mylly kaipaa pikaista korjausta ja museoviraston kanssa onkin jo sovittu korjaustoimenpiteistä. Hankkeeseen tullaan hakemaan myös tukirahoitusta.  Ennen korjaustöihin ryhtymistä pidettiin myllyllä siivoustalkoot, joissa siivottiin sekä myllyn sisätilat että ympäristöä. Myllyn maa-alueen vuokrasopimusta ollaan uusimassa seuraavaksi 50 vuodeksi, mistä on sovittu hyvän yhteistyön merkeissä maatilan nykyisen omistajan, myllyn Kakskertaseuralle lahjoittaneen Ella Anttilan pojan Jaakko Anttilan kanssa.

Puheenjohtaja Markku Kalliomäki avaamassa juhlaa:

Puheiden välissä trubaduuri Jari Hauninen lauloi ja laulatti juhlaväkeä:

Raimo Västinsalo vetää myllyn korjausprojektia. Hän kertoi edessä olevasta hankkeesta, missä oman talkootyön osuus tulee olemaan merkittävä. Koko ikänsä myllyn lähellä asuneena hän tuntee sen vaiheet hyvin. Lapsuudessa mylly ja myllymäki olivat jokapäiväisiä leikkipaikkoja, varttuneemmalla iällä leikit vaihtuivat ja välillä autettiin töissäkin. Mylly on paikallaan, mutta ympäristö on muuttunut ajan myötä. Nyt yhtenäinen Länsitalon rakennus oli ennen kaksiosainen, välissä kulki ajoreitti myllylle. Myllyn tekniikka on yhä toimiva, mutta mäki ja ympäristö ovat metsittyneet estäen myllyn toiminnalle tärkeän tuulen.

Raimo Västinsalo ja tarinaa myllystä; taustana heikkokuntoinen seinä:

Tauolla juotiin toimintatyöryhmän tarjoamat kahvit. Kuva myllyn huipulta:

Myllyn vaiheista eri vuosikymmenillä kertoi Anja Narjus. Siinä käytiin läpi sekä juhlat ja juhlatavat että korjaukset. Erityisen painon hänen kertomuksessaan sai tilan silloinen emäntä Ella Anttila. Välillä Eila Monnonen kävi lukemassa Ellan pitämän juhlapuheen 2x-lehdestä.

Anja Narjus esitelmöimässä, Piia Kramsu ja Liisa Nummela kuulolla:

Markku Monnonen käytti myös puheenvuoron täydentäen Anjan esitystä ja kertoen erityisesti edellisen korjaushankkeen taustoista. Edessä olevan korjaushankkeen toteuduttua saatettaneen päästä taas tilanteeseen, jossa myllyllä jauhetaan näytösluonteisesti viljaa.

Juhla päättyi ja edessä oli valmistautuminen illalla poltettaviin elotuliin.