Koulurauhan julistaminen, 5.9.2014

Saarille saatiin koulurauha. Kouluvaari Reino Hurrin keväällä tekemä aloite toteutui 5.9.2014 Haarlan koululla. Oppilaskunnan hallitus opettaja Elli Mansikkaniemen johdolla hoiti järjestelyt. Tapahtuma kokosi kouluväen ja joukon vanhempia koulun liikuntasaliin kuulemaan rauhan julistamista.

Liikuntasali täyttyi oppilaista

Tilaisuus alkoi koulun rehtorin Minna Kirkkolan avajaispuheella, missä hän lyhyesti kertoi koulun vaiheista ja tämän päivän elämästä. Haarlan koulu aloitti v. 2005 alle 100 oppilaan kouluna. Vuonna 2007 sinne siirrettiin Kakskerran koulun oppilaat ja tällä hetkellä saarten väkimäärän kasvettua oppilaita on jo yli 300. Koululle hyväksyttiin tänä syksynä uudet järjestyssäännöt, jonka valmistelussa on kysytty jokaisen oppilaan mielipidettä. Koulussa vallitsee hyvä henki, johtavana teemana ”ole ystävä ja ole ystävällinen”. Siinä on vahva perusta yhdessä tekemiselle ja viihtymiselle.

Rehtorin puheessa kiitosta sai myös kouluvaaritoiminta. Haarlan (ja Kakskerran) koululla toimii kolme kouluvaaria. Toiminnasta ja vaarien tehtävistä voit lukea tarkemmin heidän omilta kotisivuiltaan, jotka löytyvät osoitteesta www.turku.fi/kouluvaarit.

Rehtori Minna Kirkkola aloittamassa avajaispuhettaan

Yhteisvoimin laulettiin villasukkalaulu, joka symbolisena ystävänä lämmittää silloin, kun kylmä yllättää. Laulua tahditti oppilaiden oma rytmikvintetti.

Tämän jälkeen päästiin pääasiaan, koulurauhan julistamiseen. Oppilaskunnan hallitus kokoontui estradille, josta julistamisen suorittivat oppilaskunnan hallituksen 6. ja 5. luokan edustajina Sani ja Lauri.

Koulurauhan julistamisesta on tarkoitus tehdä jokasyksyinen tapahtuma siten, että saarten koulut vuorovuosina hoitavat julistuksen. Ensi vuonna se tapahtuu Wäinö Aaltosen koululla. Alla rauhanjulistamisaloitteen tekijä ja sen toteuttamisen johtaja sekä kuunteluoppilaana ollut  ensi vuoden julistamisesta vastaavan koulun edustaja.

Kouluvaari Reino Hurri ja ohjaaja Elli Mansikkaniemi sekä Wäinö Aaltosen koulun rehtori Henri Littunen:

Tilaisuus päättyi koulun oppilaista välitunnilla tehtyyn videoon, jossa kaikki koulun oppilaat vilahtivat ja jonka taustamusiikkina soi Robinin laulu "Niin erilaiset yhdessä ollaan."  Oppilaat rytmittivät videota voimakkailla kätten taputuksilla.

Kutsuvieraille oli vielä tarjolla kahvit opettajainhuoneessa. Vaarien lisäksi kahvilla kävivät mm. Kakskertaseuran ja Kakskerran koulun vanhempainyhdistyksen edustajat.

Haarlan koululle kiitos sekä kahvista että koulurauhanjulistamistilaisuuden järjestämisestä!