Hallituksen kuulumisia, 9.10.2014

Hallitus piti lokakuun kokouksensa Kakskertatalolla 8.10. Alkurutiinien jälkeen hyväksyttiin ensimmäisenä asiana muutokset jäsenistöön, neljä uutta jäsentä ja viisi poistui rekisteristä. Poistumisperusteena on yleensä korkea ikä tai muutto pois paikkakunnalta, näin nytkin.

Kaupungin kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on 17.6.2014 päättänyt, että osana kaupungin uudistamisohjelmaa aloitetaan yksityistievalaistuksen omistusoikeuden siirto tiekunnille. Siirto merkitsee tiekuntien kustannusrasitteen kasvua valaisinverkon ylläpidon johdosta. Päätöksestä on tehty 37 oikaisupyyntöä perusteina taloudellisen rasitteen lisäksi mm. turvallisuuden takaaminen pimeinä vuodenaikoina ja tiekuntien eriarvoisuus valaistuksen suhteen. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta on hylännyt kaikki valitukset, mutta päätti samalla, että kaikkien tiekuntien kanssa aloitetaan yksityiskohtaiset neuvottelut asiasta ja siirrosta aiheutuvat kasvavat tienpitokustannukset hyvitetään osittain maksamalla tiekunnille perusparannus- ja kunnossapitoavustuksia. Näitä neuvotteluja ajatellen päätettiin selvittää niiden tiekuntien, joita asia koskee, kanta asiaan, minkä jälkeen katsotaan mahdollinen yhteistyö tulevissa neuvotteluissa.

Kaupungin nimikkokasvityöryhmä on vahvistanut Kakskerran ja Satavan nimikkoperennaksi sahramililjan, mikä ei vastaa ehdotuksen tekijän tarkoittamaan perennaa. Kun työryhmä nyt on tarkistamassa tehtyjä päätöksiä, esitetään myös oman alueemme nimikkoperenna muutettavaksi alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti rusopäivänliljaksi. Lopputuloksesta kuulemme myöhemmin.

Hallitus päätti järjestää alueemme yhdistyksille tarkoitetun tiedotustilaisuuden maaseutu-leader -rahoituksesta. Tietopaketin tulee antamaan Varsin Hyvä ry loka-marraskuun vaihteen tienoilla. Kun päivämäärä varmistuu, siitä tiedotetaan erikseen.

Hallitus merkitsi tiedokseen Harjattulan asemakaavan valmistelutilanteen kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa ja Brinkhallin linjapumppaamolla tapahtuneesta vuodosta ympäristönsuojelujohtajan pyytämän selvityksen Kakskerta-Satava vesiosuuskunnalta.

Nikkilän myllyn korjausprojekti etenee. Hallitus hyväksyi hankkeen kustannusarvion ja päätti tehdä siihen perustuvan avustushakemuksen museovirastolle.

Muina asioina käsiteltiin Nunnavuoren hiidenkiukaan luontokohteelle tehtävää luontopolkua ja sen alkupäähän suunniteltua paikoitusaluetta sekä seuraavan 2x-lehden ilmoitushankintaa. Viime kesänä pidetyn Kakskertapäivän päätöskokous pidettiin noin viikko sitten, mutta nyt päätettiin jo ensi vuoden Kakskertapäivän järjestelytoimikunnan aloituskokous marraskuun alkupäiville. Perinteinen joululounas on tarjolla Hirvilammella 14.12. ja kauneimmat joululaulut Kakskerran kirkossa myöhemmin samana päivänä, näistä tulee tarkempaa tietoa kotisivujen tapahtumakalenteriin.