Hallituksen kuulumisia, 18.11.2014

Hallitus kokoontui viikko sitten marraskuun kokoukseensa. Tavanomaisten rutiiniasioiden ja tulevan vuosikokouksen valmistelun lisäksi listalla oli kaksi Kakskerta-Satavan vesiosuuskunnan toimintaan liittyvää asiaa.

Ensimmäinen käsitteli Brinkhallin linjapumppaamolla tapahtunutta ylivuotoa. Kakskertaseurahan teki asiasta tutkintapyynnön kaupungille, kaupunki pyysi osuuskunnalta selvitystä ja osuuskunta antoi sellaisen. Kakskertaseuralle varattiin mahdollisuus antaa vastine osuuskunnan selvityksestä. Ja tämä asia oli hallituksen käsittelyssä. Hallituksen mielestä osuuskunnan antama selvitys ei ollut kaikilta osin uskottava eikä osuuskunnan vastuunkantoa tapahtumasta voitu pitää riittävänä. Suuri ongelma on varojärjestelmien riittämättömyys tai suoranainen puute. Näillä järjestelmillä varautuminen mahdollisiin tuleviin samankaltaisiin vahinkoihin ei ole kunnossa. Erityisongelman muodostaa Kulhossa sijaitseva pumppaamo, jonka kautta kaikki Kakskerran ja Satavan jätevedet matkaavat Kaarinan Rauvolan kautta Kakolaan. Huoltovarmuuden turvaamiseksi ainoa järkevä ratkaisu olisi verkoston viimeisen pääpumppaamon sijoittaminen autotien päähän, esimerkiksi Harjattulaan. Liitteenä Kakskertaseuran antama vastine.

Toinen vesiosuuskuntaa koskeva asia koski osuuskunnan toiminta-aluetta. Asiaa oli valmistellut kaupunginjohtajan asettama erillinen työryhmä, jonka ehdotus oli asetettu asukkaiden ja muiden toimijoiden kuultavaksi. Kakskertaseura on asian käsittelyn eri vaiheissa ottanut siihen kantaa ja nytkin siltä pyydettiin asiasta lausuntoa. Kakskertaseuran kannanotoissa on kiinnitetty huomiota vesiosuuskunnan kelpoisuuteen vesihuoltolain tarkoittamana toimijana, asukkaiden tasapuoliseen kohteluun verkostoon liittymisen kustannuksissa, kaupungin oman vesilaitoksen ja osuuskunnan keskinäiseen suhteeseen sekä toiminta-alueratkaisun ohjaavasta vaikutuksesta Satava-Kakskerran osayleiskaavan valmisteluun. Ehdotus toiminta-alueen hyväksymiseksi on monelta osin puutteellinen ja siksi Kakskertaseura esitti siihen tarkentavia huomautuksia. Seuran kannanotto liitteenä.