Kaupunginosaviikko - Itsenäisyyspäivän kirkko, 6.12.2014

Suomen itsenäisyyspäivän juhlallisuuksiin kuuluu perinteisesti jumalanpalvelus ja sodassa kaatuneiden muistaminen sankarimuistomerkillä. Kakskerran kirkkoon oli saapunut lukuisa joukko kunnioittamaan tilaisuutta, jälleen merkittävästi enemmän kuin vastaavaan tilaisuuteen seurakunnan pääpyhätössä, Martin kirkossa. Tämä kuvastaa hyvin kakskertalaista yhteisöllisyyttä!

Pastori Lasse Mustosen sananjulistamisen jälkeen partiolaiset ryhmittyivät kynttiläkulkueeksi, jota seuraten siirryttiin muistomerkille. Sotaveteraanien lahjoittamat kynttilät laskettiin kullekin 17 haudalle. Sen jälkeen seurakunta ja Kakskertaseura laskivat omat kukkavihkonsa muistomerkille. Pastori kertoi vielä lyhyesti oman sukunsa kohtalonhetkistä Karjalan taisteluissa. Kirkonmenoihin osallistuneiden lisäksi Kakskerran Erän metsästäjät olivat keskeyttäneet jahtinsa ja ryhmittyivät ryhdikkääseen riviin sankarihautojen taakse. Hieno ele.

Pastori ja virsitaulu (harvoin kuultuja virsiä)

Partiolaiset järjestäytymässä kynttiläkulkueeksi

Sankarihaudat ja kaatuneiden muistomerkki

Kakskertaseuran kukkavihon lasku

Partiolaisten lähtötervehdyksen jälkeen lähdettiin seurakuntakoti Hennalaan kirkkokahveille. Aluksi laulettiin yhdessä Maamme-laulu, minkä jälkeen juotiin kakkukahvit - seurakunta tarjosi, Kakskertaseura tarjoili. Samassa tilaisuudessa julkistettiin myös Kakskertaseuran valokuvakilpailun tulokset, joista erillinen uutinen.

Kakkupöytä odottaa ottajaansa

Kahvin nauttijoita