Valokuvauskilpailu 2014, 6.12.2014

Kakskertaseuran vuoden 2014 valokuvauskilpailu on ratkennut!

Kilpailun voittajat palkittiin itsenäisyyspäivänä Hennalassa runsaslukuisen yleisön edessä. Kilpailuun tuli kaikkiaan 37 valokuvaa kymmeneltä eri kuvaajalta. Kuvat jakautuivat sarjojen kesken siten, että ihmiset-sarjaan tuli 6 kuvaa, eläimet-sarjaan 10 kuvaa ja maisema-sarjaan 21 kuvaa. Nuoret-sarja jäi tällä kertaa vaille osallistujia.

Kilpailun tuomarina toimi palkittu turkulainen luontovalokuvaaja Tapio Kaisla. Tapion viimeisin saavutus on tämän syksyn Vuodenluontokuva-kilpailun maisemasarjan voitto.

Jokaisessa sarjassa jaettiin voittajan lisäksi yksi kunniamaininta. Koska kuvat arvosteltiin ”sokkona” eikä tuomari tiennyt kuvaajien nimiä, meni useampi palkinto samalle kuvaajalle.

Jukka Lämsä esittelee kilpailun tuloksia

Eila Monnonen puhdisti palkintopöydän ihmiset-sarjassa. Sarjavoitto tuli valokuvalla ”Kesäpäivä” ja kunniamaininta kuvasta ”Kotimatka”. Voittajakuva on kuvattu Rymättylän Salonkylässä ja tuomari piti erityisesti kuvan kesäisestä tunnelmasta.

Ihmiset-sarjan palkinnot Eila Monnoselle, palkitsijoina Jukka Lämsä (vas.) ja Tapio Kaisla

Eläimet-sarjassa voiton vei Jarmo Linkosaari koskettavan humoristisella kuvallaan pääskysen poikasista.  Kuva on otettu Kakskerran Korterannassa. Kunniamaininta meni Mirja Rakkolaisen kuvalle ”Lepotuokio”. Kuvassa joutsen venyttelee jalkaansa hienosti sommitellussa kokonaisuudessa.

Tuplavoittaja Jarmo Linkosaari palkittavana

Maisemasarja oli kaikkein kovatasoisin ja voittajaksi selviytyi jälleen Jarmo Linkosaari. Jarmon ottama kaunisvärinen kuva auringonlaskusta ja kuvan tasapainoinen sommittelu veivät tällä kertaa voiton. Tiukassa kilpailussa Mirja Rakkolaisen ”Pitsikuu” vei kunniamaininnan. Tuomari kehui erityisesti kuvaajan oivallusta kehystää täysikuu pitsireunuksin.

Kaksi kunniamainintaa, Mirja Rakkolainen

Palkituista kuvista luovutettiin Kakskertaseuran käyttöön taulut, jotka tulevat olemaan esillä seuran tulevissa tapahtumissa. Taulut tullaan myymään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Kilpailua tukivat myös JAS Kamerakauppa ja Rajala Pro Shop, jotka olivat lahjoittaneet kilpailun palkinnot.

Onnittelut voittajille ja kiitos kaikille osallistujille!

Kilpailun sihteeri

-Jukka Lämsä-