Kaupunginosaseurojen kevättapaaminen, 3.3.2015

Turkuseura järjesti perinteisen kaupunginosaseurojen tapaamisen saksalaisen seurakunnan tiloissa 3.3.. Isäntänä toimi Tälpual jokke ry, pieni 30 hengen seura, joka hakee kovasti kasvua. Seuran toimintaa esitteli puheenjohtaja Pekka Lähteenmäki. Illan yhtenä ohjelmanumerona seuran varapuheenjohtaja Risto Ala-Kaila esitteli suunnitelmia elävöittää Vanhan Suurtorin aluetta mm. erilaisin kulttuuri-hankkein. Asiasta järjestetään vielä erilliset keskustelu- ja ideointitilaisuudet toukokuun 6. ja 12. päivinä Brinkkalantalolla.

Mika Artesola johtaa sellaista klubia kuin ”Asuntoyhtiöiden hallitusten puheenjohtajien klubi”.  Hän esitteli klubin toimintaa. Klubilla on erittäin kevyt organisaatio ja jäsenrekisteri, jossa on tiedot ainoastaan puheenjohtajien nimistä ja sähköpostiosoitteista, ei muuta tietoa. Yhteisiä ongelmia vanhentuneen asuntokannan vuoksi on paljon ja joukkoon kuului illan alkaessa 199 jäsentä, kokouksessa liittyi yksi uusi eli 200 tuli täyteen. Kakskerta-Satava -alueella ei asuntoyhtiöitä kai ole, mutta kesäasukkaitamme sellaisiin kyllä kuuluu, saattaapa joku olla jopa puheenjohtajanakin.

Kakskertaseuraa kiinnosti erityisesti kaupunginosaseurojen välisen toimintakilpailun tulosten julkistaminen. Aluksi julkistettiin uuden kilpailun, vuoden kaupunginosateon, tulos. Siinä palkittiin Härkämäkiseura alueen allianssipohjaisen peruskorjaushankkeen toteuttamisesta. Korjauksia on jo toteutettu ja kaikkiaan parikymmentä kerrostaloa Jyrkkälän-Härkämäen alueelta kuuluu rinkiin.

Kaupunginosaseurojen toimintakilpailu suoritetaan toimintakertomusten, seurojen omien lehtien, nettisivujen, facebookin yms. perusteella. Kyseessä oli vuotta 2013 koskeva kilpailu, joka eri syistä saatiin ratkaistua vasta nyt. Viisi kunniakirjaa jaettiin, pisteet sijoille 3-5 olivat n. 450-550, Kakskertaseuran pisteet olivat 744, jolla tulimme toiseksi, ja voiton vei Martinmäkiseura 855 pisteellä. Tarkkaa tietoa siitä, miten pisteytys suoritetaan, meillä ei ole, mutta lopputulos osoittaa, että parantamisen varaa löytyy. Selvitetään taustoja ja otetaan opiksi. Tosin vuosi 2014 meni jo, joten siihen ei enää voida vaikuttaa – sen tulokset on tarkoitus julkistaa syksymmällä.

Alla seuran saama kunniakirja kilpailusta: