Hallituksen kuulumisia, 11.3.2015

Hallitus hyväksyi kokouksessaan toimikuntien jäsenet. Pääosa säilyi viimevuotisena, mutta muutama uusikin jäsen tuli aktiivitoimintaan mukaan. Nimilista löytyy piakkoin kotisivuiltamme.

Kaupunki on tarjonnut seuralle Kakskertatalon ostamista. Kiinteistöliikelaitoksen teettämän arvioinnin mukaan kiinteistön (rakennukset ja n. 2 ha maa-alue) arvo olisi 175.000 €. Sillä hinnalla pitäisi jättää tarjous 31.3.2015 mennessä. Kakskertaseuran hallitus on asiasta hieman toista mieltä. Ensisijainen tavoitteemme on jatkaa Kakskertatalon hallintaa pitkäaikaisella vuokrasopimuksella nykyisenlaisilla ehdoilla. Mikäli vaihtoehtona on ostaminen, on tarjous muodollinen 1 €:n kauppahinta. Tarjouksen kauppahinnassa on otettu huomioon ostajan vastattavaksi siirtyvä korjausvelka, kiinteistön ylläpitokulujen siirto Kiinteistöliikelaitokselta vuokralaiselle sekä tilan lahjoittajan ja tahdon toteutuminen. Eli vankat perustelut, joista viimeiseen liittyy moraalinen aspekti; kakskertalaisille lahjoituksena luovutettu kiinteistö ei voi olla kaupungin bisneksentekovälineenä.

Satava-Kakskerran osayleiskaava palautettiin kaupunginhallituksessa 9.3. uudelleen valmisteltavaksi. Kakskertaseura on pyrkinyt vahvasti vaikuttamaan kaavan valmisteluun. Kaavan tavoitteet on saatu hyväksyttävään muotoon, mutta ehdotettu väestömitoitus oli ristiriidassa niiden kanssa. Valmistelu ja siihen vaikuttaminen jatkuu. Tavoitteemme on tehdä erillinen lehti, kaavaekstra, jossa käsitellään saarten kaavoitusta laajasti ja eri intressipiirejä kuunnellen. Suunnitteilla on myös asukkaiden kuulemistilaisuus, jonka ajankohta on vielä auki. Kaavaekstra toimii taustamateriaalina ja kutsuna tähän tilaisuuteen.

Kakskertaseura osallistui kaupunginosaseurojen väliseen toimintakilpailuun, joka suoritettiin toimintakertomusten, seurojen omien lehtien, nettisivujen, facebookin yms. perusteella. Kyseessä oli vuotta 2013 koskeva kilpailu, joka eri syistä saatiin ratkaistua vasta nyt. Kakskertaseura sijoittui kisassa toiseksi, voiton vei Martinrantaseura. Saatu tunnustus merkittiin tiedoksi.

Kakskertapäivän valmistelu on käynnissä. Ohjelmaa ja teknistä järjestelyä hiotaan useissa työryhmissä. Merkittävä tekijä päivän toteutuksessa on 2x-lehden kesänumero, jonka ilmoitushankintaa tehostetaan huomattavasti. Lehti toimii myös Kakskertapäivän kutsuna, minkä vuoksi se jaetaan Satavan ja Kakskerran kaikkiin talouksiin ja myös seuran kesäasukasjäsenille.