Kaatuneitten muistopäivä, 17.5.2015

Vihan pito toisessa maailmansodassa päättyi vuonna 1945, 70 vuotta sitten. Sen jälkeen Suomi on saanut rauhassa rakentaa maataan. Kaikki eivät kuitenkaan päässeet nauttimaan tästä rauhan ajasta.

Sodissamme tai vastaavissa muissa tehtävissä kuolleitten muistamiseksi vietetään Kaatuneitten muistopäivää toukokuun kolmantena sunnuntaina. Silloin on tapana laskea seppeleet sankarihaudoille. Näin tänäkin vuonna 17.5.2015 Kakskerran kirkossa pidetyn messun jälkeen Martin seurakunta ja Kakskertaseura laskivat kukkalaitteensa sankarimuistomerkille. Tilaisuuteen oli saapunut vain kourallinen osallistujia, kaikkiaan paikalla oli 16 henkilöä - 240-paikkaiseen kirkkoon olisi mahtunut paljon lisääkin. Olikohan silläkin vaikutusta, että messu oli unohtunut pois seurakunnan tapahtumakalenterista?

Messu ehtoollisineen pidettiin ja sen jälkeen kukkavihot laskettiin muistomerkille puolipilvisessä poutasäässä. Seurakunnan ja oman kukkavihkomme lisäksi paikalle oli tuotu jo aikaisemmin seppele, jonka muistosanoissa luovuttajiksi oli merkitty Turkulaiset.

Seurakunta laskemassa kukkavihkoaan, Kakskertaseura odottaa vuoroaan

Muistomerkki ja kukat