Valokuvanäyttelyjen avajaiset, 9.6.2015

Kakskertaseura järjesti viime vuonna kaksi merkittävää valokuvaushanketta, jäsenille suunnatun valokuvauskilpailun ja Kakskerran vanhojen rakennusten kuvausprojektin. Kummankin hankkeen tulokset esitellään tänä kesänä valokuvanäyttelyissä Brinkhallin kartanolla. Näyttelyjen avajaiset pidettiin kartanolla 9.6.2015 ja näyttelyt ovat avoinna 16.8.2015 saakka.

Avajaisiin osallistui parisenkymmentä henkilöä. Brinkhallin ystävät ry tarjosi osallistujille asiaan kuuluvat kuohujuomat, Kakskertaseuran puheenjohtaja Markku Kalliomäki piti avajaispuheen ja sitten päästiin ihailemaan kuvaajien työn tuloksia.

Avajaispuhe ja kuoharit

Valokuvauskilpailun osalta paikalla olivat kilpailun järjestäjä Jukka Lämsä, päätuomari Tapio Kaisla ja ihmiset-sarjan voittaja Eila Monnonen. Myös hänen kuvauskohteensa, auton turvaistuimella nukkuva pikku veijari, tyttären poika Matias, oli paikalla.

Valokuvauskilpailun palkitut kuvat kahviorakennuksen seinällä

Kuvatähti Matias

Kakskerran vanhat rakennukset -hankkeen vetäjät Leif Kronberg ja Outi Tauriala-Tolonen esittelivät toisen näyttelyn kuvauskohteita. Hanke laajenee myöhemmin myös Satavan vanhat rakennukset kattavaksi ja kokonaisuudesta valmistuu aikanaan kuvakirja.

Outi ja Leif

Osallistujia, taustalla kuvataulut

Vanha on vanhaa ja arvokasta. Valokuvaustekniikka ja laitteet kohteiden ikuistamiseksi ovat kehittyneet huimasti ja viitteitä tulevasta saatiin myös täällä. Ilmavalokuvauksen alalla viimeisintä huutoa on kuvausta avustava tekniikka, kauko-ohjattava pienoishelikopteri. Laite viritettiin toimintakuntoon ja päästettiin taivaalle. Tuloksena oli loistavia otoksia Brinkhallin ympäristöstä lintuperspektiivistä katsoen.

Tapio Kaisla virittää kopteria lähtöön

Ilmavalokuvia Brinkhallin taivaalta: