Hallituksen kuulumisia, 10.6.2015

Kevätkauden viimeinen kokous alkoi ja sujui positiivisissa merkeissä. Heti aluksi juotiin Piian tarjoamat kakkukahvit, kiitokset hänelle! Jäsenmäärä kasvoi taas kahdella ja talous on plussalla suhteessa hyväksyttyyn talousarvioon. Seura on tälle vuodelle saanut ulkoista rahoitusta 4500 € kolmeen eri tarkoitukseen. Myös lehden ilmoitustulot ylittyivät budjetoidusta, joten hyvältä näyttää.

Hallituksen vakioaiheena on ollut Satava-Kakskerran osayleiskaava. Sen tavoitteet ja mitoitus on sovittu ratkaistavaksi samassa yhteydessä, kun kaupunginhallitus ottaa kantaa maakuntakaavan luonnokseen. Nyt luonnos on valmistunut, nähtävillä ja kommentoitavissa 10.7. mennessä. Kaupunginhallituksen viimeinen kokous ennen kesätaukoa on ensi viikolla 17.6. eikä ainakaan sen esityslistalla ole lausunnon antamista maakuntakaavaluonnoksesta, lisälistamahdollisuus vielä on. Oma hallituksemme ottaa kantaa maakuntakaavaan ennen kommentointiajan päättymistä, kaavan esittelytilaisuuden 16.6. jälkeen. Odotettavissa on kriittinen kanta, koska kaavaluonnos mahdollistaa tiiviiden kaupunkimaisten taajamien rakentamisen saarille, jota asukkaat vastustavat – jotkin sijoittajat ja maakeinottelijat saattavat olla toistakin mieltä.

Seuran 60-vuotishistoriikki on valmistunut ja lähdössä painoon. Tavoitteena on saada se jäsenpostitukseen ennen Kakskertapäivää. Myös Brinkhallissa 27.6. järjestettävän Kakskertapäivän valmistelut ovat aikataulussaan, viimeistely- ja kontrollipalaveri pidetään heti juhannuksen jälkeen.

Hallitus otti huojentuneena vastaan tiedon Kakskerran vanhimpiin kuuluvan yhdistyksen, urheiluseura Kakskerran Koetuksen toiminnan jatkumisesta. Hiipumassa ollutta toimintaa pyritään ryhdistämään ja etenkin suuren suosion saavuttanut vesijumppa saa jatkoa.

Saarten hirvi-, peura- ja kauriskanta on kasvanut vuosi vuodelta tehokkaasta harvennuksesta huolimatta. Suurten eläinten liikkuminen vilkkaan liikenteen lomassa on jo aiheuttanut suuren joukon onnettomuuksia, minkä vuoksi Kakskerran Erä on esittänyt seuralle pyynnön ryhtyä toimenpiteisiin varoituskylttien saamiseksi saarten alueelle. Hallitus päätti kääntyä asiassa ELY-keskuksen puoleen, joka vastaa valtiolle kuuluvien pääteidemme opastemerkinnöistä.