Kakskertapäivä 2015, 27.6.2015

Tämän vuoden Kakskertapäivää vietettiin perinteikkäällä Brinkhallin kartanolla, jälleen kerran. Kakskertapäivän yhtenä tavoitteena onkin esitellä saarelaisille ja muille kaupunkilaisille saarten nähtävyyksiä ja arvokkaita kulttuurikohteita. Tällaisena se kannustaa ja toimii arvokkaana tiedon välittäjänä näiden ylläpitäjille.

Kakskertaseura täytti tänä vuonna 60 vuotta ja toimi saarten yhteisöjen yhteisesti järjestämän päivän veturina. Osana juhlallisuuksia seura hankki päivään viihteellisyyttä tuomaan Laivaston soittokunnan ja varusmiesorkesterin.

Laivaston soittokunta täydessä kokoonpanossaan Brinkhallin päärakennuksen edessä

Alkumusiikista vastasi varusmiesorkesteri tutuilla, keveillä sävelmillä. Se toimi myös säestäjänä päivän juhlallisuuksien avaajalle Jaana Majatielle ja Kakskertalaululle. Tällä kertaa laulu soikin tavanomaista rytmikkäämpänä ja vauhdikkaampana.

Yhtye ja alkumusiikkia

Jaana Majatie+Kakskertalaulu

Virallisen avauksen piti seuran puheenjohtaja Markku Kalliomäki, käräjäpuheen piti apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen ja Kotiseutuliiton tervehdyksen juhlaan toi kotiseutuneuvos Markku Monnonen. Tässä puheenpitäjät järjestyksessä:

Jarkko Virtanen ja käräjäpuhe

Markku Monnonen toi Kotiseutuliiton terveisen juhlivalle Kakskertaseuralle

Puheitten välillä Laivaston soittokunta esitti saaristohenkistä piknik-musisointia, välillä laulettiin yhteisesti varusmiesten säestäminä keveitä laulelmia. Arpajaiset ovat perinteinen osa seurojen varainhankintaa ja sille oli nytkin oma paikkansa. Kentän reunamilla eri yhteisöt esittelivät toimintaansa ja myivät tuotteitaan. Perheen pienimmille oli varattu partiolaisten järjestämä Muksula ja liikuntarastit. Päivän yhteisestä varainkeruusta vastasi buffetti, jota hoitivat Kakskertaseuran puuhakkaat naiset. Tarjolla oli vohveleita, kahvia, pullaa ja grillimakkaraa. Lisän tarjoiluun toi Kakskerran Erän keittämä maukas riistakeitto, joka muhisi paikalle tuodussa kenttätykissä.

Elviira Muurinen toimi arpajaisten onnettarena

Lopulta päästiin myös yhteen päivän kohokohdista, Vuoden Kakskertalaisen julkistamiseen. Tällä kertaa kunnian sai Kulhon kesäasukas, seuran monessa toiminnassa mukana ollut tutkija Kaarin Kurri. Valinnasta on uutisoitu edellä toisessa uutisessa.

Soittokunta soitti yhteisesti lauletun Varsinaissuomalaisten laulun, joka tänä päivänä tasan 100 vuotta sitten sai ensiesiintymisensä. Ensi vuonna nähdään samoissa merkeissä, vetovastuu on silloin Kakskerran Nuorisoseuralla, Virve Myllymäki otti haasteen vastaan. Vielä Ankkurit ylös - ja päivä oli päätöksessä.

Soittokunnan kapellimestari Timo Kotilainen saa kiitokset Markku Kalliomäeltä