Missiotreffit, 22.8.2015

Vesibussiretket Martinseurakunnan kanssa jatkuivat. Tällä kertaa määränpäänä oli Kuusiston piispanlinnan raunio. Matkalle lähti 50 henkilöä, valtaosa kakskertaseuralaisia. Reitti kulki Pitkäsalmea pitkin Lemun aukolle, kiersi Kuusiston saaren menomatkalla eteläpuolelta Kirjalansalmen sillan kautta ja palasi pohjoista reunaa Kuusiston salmen ja Hovirannan ohi takaisin Pitkäsalmeen, lähtö- ja paluupaikka oli Lauttarannan venebensa-asema Hirvensalossa.

Sää oli mahtava! Lähes täysin tyyni sää, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja lämpötila oli hellelukemissa. Menomatkalla nautittiin formukahvit ja laivan kanttiinista sai tarpeen mukaan lisää muita virvokkeita, jäätelöstä kylmiin juomiin.

Linnan raunioita on menneinä vuosina kunnostettu kiitettävällä tavalla. Ylhäällä keskipihalla olisi toki voinut olla opastaulu kertomassa, mihin tarkoitukseen ympärillä näkyviä huoneita ja sopukoita oli aikoinaan käytetty. Opastaulu löytyi kyllä muurien ulkopuolelta, mutta täällä paikan päällä siitä olisi saanut havainnollisemman kuvan. Sekä linna että ympäristö olivat siistejä. Nurmikot soveltuvat piknik-retkeilyyn, sinne on rakennettu nuotiopaikka ja wc-tilat, vesitse tulevat voivat kiinnittyä ponttoonilaituriin linnan kupeelle.

Matkalla mukana

Kuvia raunioista

Linnanherra vahtii raunioita

Kolme rouvaa tienposkessa