Hallituksen kuulumisia, 14.10.2015

Hallitus kokoontui kuukausikokoukseensa vakiopaikallaan Kakskertatalolla. Rutiiniasioiden lisäksi keskusteltiin ajankohtaisista seuraa tai saariamme koskevista asioista.

2x-lehden joulunumeron valmistelu on hyvässä käynnissä, ilmoituksia hankitaan ja juttujen kirjoittaminenkin on päässyt vauhtiin. Tavoitteena on saada omakustanteinen lehti jakeluun joulukuun alkuun mennessä.

Hallitus keskusteli toiminnan päälinjoista ja tavoitteista sekä hallituksen ja työryhmien kokoonpanoista vuodeksi 2016. Toiminnan runko tulee noudattamaan vakiintunutta kaavaa. Toimikuntien työtä aktivoidaan ja erityiskohteena on jälleen nuoriso. Henkilövalinnoissa tulee eteen muutoksia, nykyinen puheenjohtaja on ilmoittanut, ettei ole enää käytettävissä seuraavalle kaudelle.

Turun kaupunginhallituksen käsittelyssä ovat maakuntakaava, Satava-Kakskerran osayleiskaavan mitoitus ja Kakskerta-Satavan vesiosuuskunnan toiminta-aluehakemus. Alkuperäisen suunnitelman mukaan nämä kaikki kolme piti ratkaista samassa käsittelyssä, mutta nyt päätökset tehdään kustakin erikseen ja eri vaiheissa.  Päätöksiä odotetaan kuitenkin vielä tämän vuoden puolella. Ensimmäisenä käsittelyyn tulevasta maakuntakaavasta seura varautuu aloittamaan julkisen keskustelun.

Hallitus keskusteli myös maahanmuuttoasioista, Heinänokkaan sijoitetusta vastaanottokeskuksesta. Tästä on myös tulossa asiallinen artikkeli seuraavaan lehteen. Seura suhtautuu asiaan neutraalisti.

Kakskerranjärven suojeluyhdistys on tehnyt Ympäristötoimialalle aloitteen moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käytön kieltämisestä järven jäällä. Kaupunki on antanut asiasta kuulutuksen ja seura tulee ottamaan asiaan kantaa kuulutusajan puitteissa tutustuttuaan ensin aloitteen perusteluihin.

Helena Lindström on tehnyt aloitteen, missä kakskertalaisille koululaisille järjestettäisiin opastettuja kevät-/syysretkiä saartemme eri kohteisiin. Kussakin kohteessa kerrottaisiin sen historiasta ja merkityksestä Kakskerralle. Tavoitteena on tutustuttaa nuoret kotiympäristöönsä nyt, kun kaikki muu toiminta päiväkodeista, kouluista ja harrastustoimista lähtien on siirtynyt pois saarilta. Aloite sai myönteisen vastaanoton ja hallitus päätti selvittää halukkuutta ja yhteistyömahdollisuuksia Haarlan ja Wäinö Aaltosen koulujen kanssa.