Kannanotto kaupunginhallituksen lausuntoluonnokseen maakuntakaavasta, 31.10.2015

Satavan-Kakskerran muuttaminen taajama-alueeksi on kardinaalivirhe

Maakuntakaavaluonnoksen laatija ja kaavaluonnoksesta Turun kaupungin lausuntoa valmistelleet tekijät eivät ole tunnistaneet Turun saariston arvoa Turulle.

Varsinais-Suomen liiton laatima vaihemaakuntakaavaluonnos on nähtävillä muistutusten ja lausuntojen antamista varten. Lausunnon antaminen on Turun kaupunginhallituksen esityslistalla seuraavaksi maanantaina 2.11.2015. Viikko sitten se jäi pöydälle. Lausuntoluonnoksen mukaan Turku ei näe ongelmaa siinä, että maakuntakaava mahdollistaa luontoa syrjäyttävän ydinkaupunkialueen ulottamisen Satava-Kakskerran alueelle saaristoon. Päinvastoin kaupungin lausuntoluonnoksessa vaaditaan taajama-alueen laajentamista luonnoksessa esitettyäkin suuremmaksi. Saariston taajamaksi kaavoittaminen antaa muutamalle kiinteistökehittäjälle mahdollisuuden kertarahastukseen, mutta se tapahtuu alueen asukkaiden ja kaikkien turkulaisten veronmaksajien kustannuksella. Saariston taajamaksi muuttaminen tuhoaa alueen luontoa pysyvästi. Mielestämme kaupunkia tulee kaavoittaa sen asukkaiden elinympäristöä parantavalla tavalla ja aiheuttamatta lisätaakkaa veronmaksajille. Siksi Turun poliittisten päättäjien tulee estää kardinaalivirheen tekeminen ja palauttaa lausuntoluonnos uuteen valmisteluun. Saariston virkistysarvot on säilytettävä myös jälkipolville!

Turun kaupunki ja Turun seutu tarvitsevat vetovoimaisia asunto- ja virkistysalueita. Turun kaupungin eteläisimpänä osana on upea kappale aitoa Turun saaristoa. Ydinkaupunkitaajaman työntäminen saarille tuhoaisi alueen vetovoimatekijän – saaristoluonnon - sekä nykyisiltä yhteensä 5500 vakinaiselta ja vapaa-ajan asukkaalta että tulevilta asukkailta. Satava-Kakskerran vakinaisiksi ja vapaa-ajan asukkaiksi ovat hakeutuneet ihmiset, joille saaristoluonto antaa elämän sisältöä ja virkistystä. Alueelle mahtuu toki lisää luontoarvoista nauttivia asukkaita ja siksi Kakskertaseuran mielestä aluetta tulisikin kehittää sen luontoarvot säilyttävällä tavalla. Haja-asutusalueella asutus voidaan sopeuttaa väljästi ja osaksi luonnon maisemaa. Taajamien rakentaminen syrjäyttää luonnon ja tuloksena syntyy alueen luontaisen vetovoiman menettänyt, palveluista etäällä oleva asumalähiö. Taajamarakentamisen idea on saada asukkaat jalankulkuetäisyydelle palveluista. Kaavaluonnokseen kirjoitetut tekstit taajamapalveluista ovat Satava-Kakskerran osalla harhaanjohtavaa sanahelinää. Suurinkaan ajateltavissa oleva asukaslisäys ei riitä tuomaan saarille elinvoimaisia julkisia taikka yksityisiä palveluita.

Taajamien rakentaminen Satava-Kakskerran saarille on täysin väärä toimenpide Turun tarpeeseen. Turun kaupunki on selvittänyt, että taajamien vaatiman kunnallistekniikan rakentamiseen upotettuja rahoja ei milloinkaan saada takaisin käyttömaksuina, vero- taikka muina tuottoina. Miksi nyt täytyy kiirehtiä luontoa tuhoavaa päätöstä, jos tosiasiallisesti tarkoitetaan asemakaavoituksen toteutumista vasta 2050? Eikö päätös silloin pitäisi jättää jälkipolvien harkittavaksi?

Kakskertaseura ry