Hallituksen kuulumisia, 11.11.2015

Seuran taloutta käytiin läpi ja kuultiin myös tilin-/toiminnantarkastajien kanssa käydyn keskustelun tuloksia. Kevään vuosikokouksessa talousarvio laadittiin huomattavan alijäämäiseksi, mutta lopputulos näyttää liki saman verran ylijäämää. Selitys löytyy osittain ulkopuolisesta rahoituksesta, jota vuoden mittaan on saatu 4500 €, talousarviossa ennakoimatonta tuloa.

Lehden joulunumero on editointivaiheessa, kuvia vielä etsitään. Ensi viikolla alkaa taittotyö ja postijakeluun aviisin pitäisi tulla kuun vaihteessa.

Vuoden vaihteen jälkeen helmikuussa on seuran vuosikokous ja myös sen valmistelu on jo aloitettu. Toimikunnilta on pyydetty kertomuksia ja tulevia suunnitelmia. Jäsenmaksuja ei esitetä muutettavaksi. Myös henkilöstövalinnoista keskusteltiin jo – puheenjohtajat valitaan aina vuodeksi kerrallaan ja varsinaisena puheenjohtajana kolme vuotta toiminut Markku K. ei enää ole käytettävissä. Uusia ehdokkaita haetaan, mutta vielä ei ole halukasta löytynyt. Hallituksen jäsenistä on vuosittain neljä erovuorossa ja tähänkin ryhmään on tulossa muutoksia. Näihin kysymyksiin palataan vielä ennen vuosikokousta.

Kakskertatalon myynti oli myös listalla. Kaupunkihan hylkäsi seuran kakkosvaihtoehdon, talon ja tontin ostamisen eurolla. Pyrkimyksenä on edelleen löytää toimiva ratkaisu kokouspaikan säilymiseksi talon monille käyttäjille.

Ilmoitusasiana todettiin Kakskertaseuran kannanoton vaikutus kaupungin lausuntoon maakuntakaavasta. Asukkaiden huoli tiiviistä taajamarakentamisesta otettiin lausunnossa huomioon ponsilausekkeella, missä kevennettäisiin kaavoitusta mahdollistamalla kyläkohtaisten osayleiskaavojen laatiminen ja niiden pohjalta rakennuslupien myöntäminen. Toisena pontena vaadittiin mahdollisuus kaavaan merkittyjen maatalousalueiden maankäytöstä tietyin ehdoin myös asuntorakentamiseen tai muuhun toimintaan.

Kaupunki on kehittelemässä ympäristökilpailussa palkinnoille päässeille hankkeille jatkoa ja kyselee, mitä niissä on tehty ja miten niiden hoito tulisi järjestää. Kaupunki varautuu tukemaan yhdistysten tekemää talkootyötä. Kakskertaseuran esittämät hankkeet Nunnavuori hiidenkiukaineen ja Nikkilän mylly saivat kumpikin kunniamaininnan ja ovat siten kohteina kyselyssä. Asian valmistelu siirtyi asumis- ja ympäristötoimikunnalle.

Ilmoitusluonteisena asiana merkittiin myös tiedoksi, että Kakskerran VPK on perustamassa naisjaostoa ja etsii siihen jäseniä. Valmista pitäisi tulla ja toiminta päästä alkamaan heti vuoden 2016 alusta.