Kakskertatalo - avoimet ovet, 10.12.2015

Sateen pimentämänä iltana pidettiin Kakskertatalon ovet auki tutustumista varten. Talotoimikunnan puolesta järjestelyistä vastasi Outi Kauppi apunaan Piia Kramsu. Esillä olleen kuva- ym. materiaalin lisäksi partiolaiset esittivät pienimuotoisen historiakavalkadin talon vaiheista. Väkeä kävi paikalla n. 30 henkeä.

Outi kertomassa kuviin tallennetuista tapahtumista

Rekvisiittaa vuosien varrelta

Partiolaisten historiakatselmus, esilukijana Outi Kauppi, kertoi meille talosta mm. seuraavaa: Sen rakensi asunnokseen kannakselta evakkoon lähtenyt Kuusaan kartanon omistaja Väinö Savolainen vuonna 1945. Vuonna 1951 hän myi sen Mannerheimin Lastensuojeluliitolle, joka kunnosti talon ja lahjoitti sen vuonna 1952 Kakskerran kunnan terveystaloksi. Terveydenhuollon lisäksi sinne sijoittui myös kunnan kanslia. Kun Kakskerran kunta vuonna 1968 pakkoliitettiin Turkuun, kiinteistö siirtyi kaupungin omistukseen. Vuokrasopimus Kakskertaseura ry:n ja Partiolippukunta Kakskerran Kaksoispiste ry:n kanssa solmittiin 21.1.1985, josta lähtien talo on Kakskertatalona ollut saarten yhteisöjen käytössä. Sen kalusteet on hankittu eri lähteistä lahjoituksina ja itse kunnostettuina palvelevat edelleen käytössä.

Partiolaiset esittivät historiakatselmuksen tasatunnein, vaihdellen välillä esiintyjiä. Tässä ensimmäisestä esityksestä kohtaus talon lahjakirjan luovuttamisesta, keskellä terveyssisar, josta tuli myöhemmin ruustinna

Avoimien ovien tilaisuuksiin kuuluu oleellisesti tarjoilu, Piia valmiina pöydän ääressä