3. adventin tapahtumia, 13.12.2015

Vuosi lähenee loppuaan, mutta edessä on sentään vielä joulu. Siihen valmistaudutaan myös perinteisillä tapahtumilla. Kakskertaseuralla oli tälle päivälle koottuna peräti kolme eri jouluista tilaisuutta, joissa olimme jollain tavalla osallisena.

Kello 12 alkoi Kakskerran kotiseutuyhdistyksen järjestämänä Museotorpan myyjäiset, missä seuralla oli varattuna oma myyntipöytä. Jouluasuun koristellulla torpalla oli aikaisempien vuosien tapaan runsaasti kävijöitä. Joulupuuro ja väskynäsoppa maistuivat ja kauppaa käytiin. Arpajaisetkin menivät niin hyvin kaupaksi, että arvat loppuivat kesken.

Kello 14 jatkui matka Kakskerran Hirvilammelle, missä oli tarjolla perinteinen saaristolaishenkinen joulupöytä. Tilaisuus oli järjestyksessä jo neljästoista Kakskertaseuralle osoitettu joululounas. Meitä tuli paikalle 35.

Kello 16 oli vuorossa kauneimmat joululaulut Kakskerran kirkossa. Martin seurakunnan kuoro taustoitti lauluja. Tämä ja vastaavat tapahtumat muissa kirkoissa ja muualla Suomessa vetävät vuodesta toiseen salit täyteen laulajia. Yhteensä näihin Suomen Lähetysseuran nimissä järjestettäviin tapahtumiin osallistuu yli miljoona suomalaista. Kakskerran kirkkoon mahtuu 200 henkilöä ja kaikki paikat olivat nytkin täytettyinä. Pastori Liisa Kuuselan johdattamana laulettiin tusina lauluja, kahta kuunneltiin kuoron laulamana ja lisäksi yhtä uutta opeteltiin ensin kuunnellen sitten hyräillen ja lopulta myös laulaen. Matkan varrella kerättiin kolehti lähetystyötä varten. Tilaisuuden päätteeksi siirryttiin huoltorakennukselle, missä Kakskertaseuran kulttuuri- ja toimintatyöryhmä tarjoili glögiä ja pipareita.

Kirkon joulua

Kuoro ennen ensimmäistä akordia