Hallituksen kuulumisia, 24.2.2016

Vuosikokouksen valitsema uusi hallitus aloitti toimintansa pitämällä järjestäytymiskokouksen 24.2. Kokouksen aluksi todettiin vuosikokouksen tekemät henkilövalinnat ja esittäydyttiin. Seuraavaksi sovittiin sihteeristä ja rahastonhoitajasta; tehtävässä jatkaa Jarkko Koskinen, joka hoitaa samalla jäsenrekisteriä, kotisivuja ja seuran tiedottamista.

Hallitus asetti toimintaa avustavia valiokuntia ja toimikuntia, nimesi niille puheenjohtajat ja hyväksyi niiden alustavat tehtävät. Seuraavassa kokouksessa hyväksytään toimikuntien kokoonpanot.

Hallitus nimesi edustajat eri yhteistyöelimiin seuraavasti:

Turkuseuran kaupunginosajaosto
-   varsinainen jäsen: Jaana Majatie
-   varajäsen: Ritva Nummiora

Turkuseuran kaupunginosatoimikunta (jaostolle asioita valmisteleva elin): Ritva Nummiora

Turun Pientalojen Keskusjärjestön (TPK) johtokunta
-   varsinainen jäsen: Raimo Västinsalo
-   varajäsen: Pertti Lindholm

Kakskerranjärven neuvottelukunta: Reino Hurri jatkaa jäsenenä, toimikausi 2013-2016

Kakskertapäivä-työryhmä: Jaana Majatie, Piia Kramsu ja Liisa Nummela

Tänä vuonna vietetään valtakunnallista vihervuotta, minkä teemaan liittyen Turussa järjestetään Turun Piha 2016 -kilpailu. Kakskertaseura päätti osallistua kilpailuun. Kilpailua varten asetetaan alueraati, jonka tulee esittää ehdokkaansa eri kilpailusarjoihin kesäkuun loppuun mennessä. Kilpailun yhteydessä kartoitetaan myös vuonna 2014 nimettyjen kaupunginosakasvien levinneisyyttä. Asiasta kerrotaan lisää, kun hanke etenee.

Osallistumista ja osallisuutta viritellään tällä hetkellä monella eri tasolla. Ritva Nummiora edusti seuraamme Helsingissä järjestetyllä kulttuuriympäristöpäivällä. Euroopan laajuisen kulttuuriympäristöpäivien teemana on Porukan paikat, yhteiset ympäristöt, mikä korostaa yhteisöjen merkitystä kulttuuriympäristötiedon edistämisessä ja ympäristön hoidossa. Tähän teemaan liittyen meidät on kutsuttu ideoimaan jokin oma tapahtuma. Lapsille ja nuorille järjestetään Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailu. Olemme mukana, Suomessa tapahtumat keskittyvät syyskuun toiseen viikonloppuun.

Turkuseura täyttää ensi vuonna 60 vuotta ja on pyytänyt kaupunginosaseuroilta ehdotusta siitä, miten seurat voisivat omalta osaltaan olla osa juhlavuotta. Tätäkin hanketta valmistellaan järjestämällä jokin oma tapahtuma.

Turun vapaa-aikatoimiala järjestää osallistumiseen kannustavan tapahtuman Tehdään yhdessä -illan Vimmassa 3.3.2016 klo 18. Siihenkin tapahtumaan olisi hyvä ehtiä mukaan.

Ilmoitusasioina todettiin 1) Jallu Lindströmin luovuttaneen seuralle noin 1000 reprokuvaamansa valokuvaa negatiiveineen. Kuvat on aikanaan saatu kakskerta-satavalaisilta asukkailta historiakirjoituksia varten. Kuvat luovutettiin säilöön museokeskuksen arkistoon, käyttöoikeus jäi seuralle.; 2) Suomen Kulttuurirahastolta on haettu apuraha Kakskerran tarina -hankkeen valmistelua varten; 3) Härkämäkiseura tulee tutustumaan alueemme nähtävyyksiin, Outi Kauppi lupautui oppaaksi; ja 4) seurakunnan kanssa elokuussa tehtävä merellinen missioretki pyritään suuntaamaan Seilin saareen, valmistelu on meneillään, kotisivujen tapahtumissa kerrotaan aikanaan lisää asiasta.