Suvikirkko ja kaatuneitten muistaminen, 15.5.2016

Helluntaina, kirkon syntymäpäivänä, pidettiin perinteinen kesäkauden avaus Kakskerran kirkossa. Kirkollisena teemana helluntaina on Pyhä Henki. Päivää vietetään myös kaatuneitten muistopäivänä. Noin 60 hengen tilaisuudessa oli paikallisten asukkaiden lisäksi vieraana myös Martinkirkon kuoro.

Tilaisuus alkoi partiolaisten tuomalla Suomen lipulla ja lipputervehdyksellä. Sen jälkeen kuoro lauloi Suomalaisen rukouksen. Jaana Majatie luki päivän tekstin ja Liisa Kuusela piti permannolta, seurakuntalaisten keskuudessa, koskettavan puheen sodassa kaatuneista ystävistä ja sukulaisista, nuorista miehistä. Läheisyyttä ja lämpöä siihen toi kertomus oman sukulaispojan kohtalosta sodan alkuvaiheessa.

Martinkirkon kuoro esittämässä Suomalaista rukousta

Jaana luki päivän tekstin, Liisa-pappi hoiti saarnan ja muut kirkolliset menot

Parin kuoroesityksen ja pyhän ehtoollinen jälkeen siirryttiin ulos kunnioittamaan sodassa kaatuneita laskemalla kukkaset sankarihaudoille. Nuorimmat partiolaiset laskivat itse solmitun seppeleen kullekin hautakummulle, minkä jälkeen Kakskertaseura ja Martin seurakunta laskivat omat kukkavihkonsa sankarimuistomerkille.

Pienoisseppeleet on laskettu, lopuksi partiotervehdys!

Kakskertaseuran ja seurakunnan kukkavihot sankaripaadelle, laskuvuorossa seurakunnan edustajina Heikki Muurinen vierellään Liisa Kuusela.

Tilaisuuden päätteeksi Kakskertaseura tarjosi kirkkokahvit tutussa paikassa, huoltorakennuksen katoksen alla sateelta suojassa.