Härkämäkiseuralaisia retkellä Kakskerrassa, 25.5.2016

Seuramme emännöi tiistaina 24.5. härkämäkiseuralaisten retkeä Kakskertaan. Bussilastillinen vieraita sai kahden tunnin kiertomatkan aikana tuhdin annoksen tietoa ja tarinoita saariltamme. Outi Kauppi toimi retken ansiokkaana ja innostavana oppaana. Lähes helteinen sää hyväili vieraitamme, meri ja järvi kimmelsivät ja kevään kukkaloisto oli parhaimmillaan. Kotisaaristomme esittäytyi parhaimmassa loistossaan.

Outi Kauppi aitiopaikalla, kertomassa historiaa ja tarinoita saariltamme

Ensimmäinen kohde oli Kakskerran kirkko. Sisälle kirkkoon emme tällä kertaa ehtineet, mutta kiertelimme kirkkomaalla, pysähdyimme Tamara Lundin haudalle ja näimme Bonsdorffin hautakappelin. Matka jatkui Brinkhallin kartanoon. Sen hämyisessä salissa Outi kertoi kartanon entisistä omistajista sekä sen nykyisestä käytöstä. Pääsimme myös tutustumaan ala- ja yläkerran huoneisiin ja ihailemaan talven aikana restauroituja tiloja.

Kakskerran kirkon edustalla

Tutustuminen Brinkhallin kartanoon

Seuramme varapuheenjohtaja, Sinapin isäntä Seppo Muurinen oli vastassa, kun saavuimme Sinapin leirikeskukseen. Hän oli keittänyt kahvit valmiiksi ja kertoili paikan ja rakennusten historiasta samalla kun nautimme pöydän antimista. Luonnonläheisyys ja upeat näkymät Vapparille tekivät vaikutuksen kävijöihin.

Sinapin ruokalassa, Seppo Muurinen esittelemässä kohdetta

Takaisinpäin ajettiin mutkaista Vapparintietä. Matkalla Ritva Nummiora kertoi vanhoista kylistä, mm. omasta kotikylästään Myllykylästä, sekä siitä, millaista elämä kylissä oli ennen vanhaan. Vieraamme olivat kiinnostuneita seuramme "kotikolosta", Kakskertatalosta, ja pysähdyimme hetkeksi sen kohdalle kuuntelemaan Outin selostusta talon vaiheista ja nykyisestä käytöstä.

Illan päätteeksi saimme nauttia Kakskerran nuorisoseuran teatteriesityksestä Rakastettu Johansson. Teatterissa oli mukana myös Kakskertaseuran hallituksen jäseniä puolisoineen. Näytelmä kirvoitti monet iloiset naurut, mutta löytyi siitä myös herkkiä ja koskettavia hetkiä. Kiitos hienosta esityksestä, Kakskerran nuorisoseuran teatterin väki!

Saapuminen retken päätepisteeseen Seuraintalolle

Esityksen jälkeen vieraamme lähtivät kotimatkalle Härkämäkeen. Paljon ehdimme, mutta paljon jäi vielä näkemättä ja kokematta. Kiitos kun kävitte, tervetuloa uudelleen!

Teksti ja kuvat: Jaana Majatie, retken emäntä