Kaupunginosaviikko - Nikkilän mylly ja ryssän uunit, 27.6.2016

Kaupunginosaviikot alkoivat Satavan saarella tutustumisella Nikkilän myllyyn ja sen lähellä oleviin ryssän uuneihin.

Kokoontuminen Kakskerran Seuraintalolle, josta lyhyt kävelyretki kohti Nikkilän myllyä. Kävimme aluksi myllyn takana olevassa metsikössä tutustumassa siellä oleviin kahteen ryssän uuniin. Tällaiset uunit ovat 1700- ja 1800-luvuilla tehtyjä kivirakennelmia lähinnä etelä- ja lounaisrannikoilla paikoilla, joita venäläiset sotajoukot käyttivät tukikohtinaan. Uuneja on aikanaan käytetty leivän paistamiseen, kalojen kuivaamiseen ja savustamiseen sekä yleensä ruoan valmistamiseen. Nämä Satavan ryssän uunit ovat ainoat Turun alueella, alun perin kymmenkunnasta uunista on jäljellä enää kolme.

Koolla uunin ympärillä

Ryssän uuni

Uunien luota laskeuduimme metsäpolkua pitkin takaisin hiekkatielle ja palattiin Nikkilän myllylle. Raimo Västinsalo kertoi meille myllyn historiaa ja tulevista korjauksista, joita Kakskertaseura tulee tekemään omistamalleen myllylle. Seuraava korjaushanke on pärekaton uusiminen. Kaikki halukkaat saivat myös mennä katsomaan myllyä sisältä. Myllyn vieraskirjaan tuli merkintä kaikkiaan 24 hengen vierailusta.

Myllyllä, Rami kertomassa myllyn menneistä ja tulevista vaiheista

Tapahtuman päätteeksi kaupunginosaviikon toiminnanjohtaja Tapio Peltomaa johdatti keskustelua asukkaiden osallistumismahdollisuuksista alueensa kehittämisessä. Keskeisimmiksi asioiksi nousivat koulun tai monitoimitalon saaminen saarille sekä toinen silta mantereelle.

Kiitokset Ramille tapahtuman vetovastuusta ja hyvästä kotiseututuntemuksen lisäämisestä.