Kaupunginosaviikko - joogaa ja pelejä, 28.6.2016

Tiistai oli kolmen erillisen liikuntatapahtuman päivä. Väkeä eri tapahtumissa oli yhteensä 75 henkilöä, näistäkin vain 2 osallistui useampaan kuin yhteen. Eli eri ihmisiä liikuttavat eri asiat, kukin löytäköön oman tapansa liikkua!

Tämän kyltin merkeissä viikkoa vietetään, esittelemässä petanki-joukkue Piian kuvaamana

Tuolijoogaa (teksti ja kuvat Jaana Majatie)

Kellon lähestyessä puolta päivää, alkoi Kakskertatalolle kerääntyä iloista ja hälisevää joukkoa - tuolijooga oli alkamassa. Tiistai on Tiistaikerhon päivä, mutta jumppaamaan oli tullut kerholaisten lisäksi paljon muitakin, yhteensä noin 35 kunnostaan huolehtivaa. Kaikille riitti tuoli alle ja sopivasti tilaa ympärille, jotta mahtui heiluttelemaan jalkoja ja käsiä.

Alkuverryttelyn ohjasi Lahja Koivunalho. Hänessä henkilöityy liikunnan ja voimistelun terveenä ja vetreänä pitävä vaikutus. 100-vuotias Koivunalho on aloittanut tanssin ja voimistelun nuorena tyttönä ja hän vetää edelleen tuolijumppia. Koivunalhon ryhdikäs olemus, kaikuva ääni ja täsmällinen ohjeistus saivat jumppaajat nopeasti mukaan. Nöyrän kunnioittavasti seurasimme, miten Koivunalhon käsi ja jalka nousivat kuin nuorella tytöllä ikään. Siinä on esimerkkiä meille nuoremmille!

Ylhäällä keskellä Lahja Koivunalho jakamassa ohjeita

Alkulämmittelyn jälkeen Eira Pekola johdatti jumppaajat joogatyylisten tuoliharjoitteiden pariin. Oli hauska huomata, että istuenkin saa jäsenet liikkeelle, kyljet ja lavat venyteltyä, reisilihakset harjoitettua ja melkeinpä hien pintaan. Mitään rääkkiä jumppa ei toki ollut, vaan joustavaa kehonhuoltoa ja hengityksenhallintaa parhaimmillaan.

Varttunut väki tuolijumpassa

Liikunta tuo hyvän olon, ja sitä lisäsi vielä kahvikupponen tuoreen munkin kera.

Kiitos tapahtuman vastuujärjestäjälle, Tiistaikerholle, ja sen vetäjälle Marjatta Männistölle!

Palloilua

Alkuillasta urheiltiin ja pelattiin erilaisia pallopelejä Seuraintalon kentällä, sparrauksesta huolehti Kakskerran Nuorisoseura. Ensimmäinen tunti mentiin yleisurheilun merkeissä ja jälkimmäisellä pelattiin jalkapalloa, harjoiteltiin tulevan Kakskertapäivän kisailuihin. Osallistujajoukko oli niitä perheen nuorimpia, saattojoukot seurasivat kentän laidalta. Näistä nuorista näkyy selvästi liikunnan ilo, kilpaillaan kavereina. Palloilua harrastetaan Seuraintalon kentällä joka tiistai-ilta, mukaan mahtuu, tervetuloa liikkumaan!

Nuorimmat jalkapallon kimpussa

Väliaika ja pientä venyttelyä

Petanque ja frisbee golf (teksti Piia Kramsu, kuvat Piia Kramsu ja Pirjo Koskinen)

Myöhemmin illalla jatkettiin liikuntaharrastusta Harjattulassa Kakskerran Koetuksen vetämänä. Matalan ilta-auringon paisteessa kohtasi viisi henkeä kartanon mailla toisensa petanquen ja frisbee golfin parissa. Ensin tutustuttiin petanque-peliin. Pelasimme hieman pelin sääntöjä mukaellen niin, että jokaisella oli kaksi palloa, joilla koetettiin jahdata snadia. Peli oli välillä melko tiukkaakin ja niinpä mittanauhalle tuli käyttöä, kun piti löytää voittaja mittaamalla etäisyyksiä pallojen ja snadin välillä. Peli oli hauskaa yhdessä, mutta päätimme lopettaa pelin puolen tunnin jälkeen Jakken 6 pisteen voittoon, jotta ehdimme myös testaamaan frisbee golfia. Frisbee golf on melkoisen hankalaa, mutta muutama varsin onnistunut suora, pitkä heitto nähtiin sekä muutama läheltä piti putti. Kunhan tarpeeksi lähelle koria päästiin, niin jo onnistuivat putitkin. Kaikilla tuntui olevan mukavaa, ainakin hymysuin poistuimme Harjattulasta. Kiitos illan ilostuttajille!

Petanki-kisa alkamassa

Voittajan etsintää

Frisbee: kiekko lähti ja muut ihastelevat lentorataa

Seuraavan heiton valmistelua