Kakskertapäivä 2016, 2.7.2016

Kakskertapäivää vietettiin helteisessä säässä Seuraintalon kentällä. Yleisöä saapui paikalle kello 11 lähtien kaikkiaan n. 300 henkilöä tutustuen aluksi kentän reunamille sijoitettuihin myynti- ja esittelypisteisiin sekä toimintarasteihin. Tässä vaiheessa jo buffettikin pääsi myyntinsä aloittamaan.

Buffetin rakentelua, hinnasto tehty ja asiakkaat voivat tulla

Lasten tavaroiden filttikirppis levittäytyy kentälle

Musiikkiviihteestä vastasi Turun Harmonikkakerhon tanssiorkesteri Kari Ruotsin johdolla

Varsinainen juhla alkoi kello 12 Jaana Majatien laulaessa harmonikkaorkesterin säestämänä Kakskertalaulun. Näin se on aina alkanut ja hyvä niin, loistava aloitus ja esitys. Sen jälkeen Kakskerran Nuorisoseuran puheenjohtaja Virve Myllymäki lausui tervetuliaissanat kertoen seuran 100-vuotisesta taipaleesta ja toivottaen juhliin saapuneet tervetulleiksi tilaisuuteen. Nuorisoseuran poikakuoro esitti runon, minkä jälkeen taukomusiikkia ja pyörähtelyä kenttäparketilla.

Kapellimestari Kari Ruotsin aloitusmerkki orkesterille ja Jaana aloittaa laulun Kakskerralle

Virven tervetuliaispuhe

Poikakuoro esiintyy (taitaa yhteisikä olla siinä 250 v?)

Kati Urho ottaa ohjat käsiinsä

Kakskertaviikon teemana oli Liikkumisen iloa saarilla ja myös Kakskertapäivän koko ohjelma oli rakennettu sen ympärille. Erityisesti painotettiin lasten ja nuorten osuutta. Kaikkein pienimmille oli partiolaisten ylläpitämä Muksula. Ajelemaan pääsi ponilla, kentällä pelattiin ja kisailtiin, luontopolulla oli polkujuoksua rasteineen, palokunta esittäytyi parkkikentällä ja Seppo Muurinen esitteli Seuraintaloa.

Muksula

Poniratsastusta

Vuorossa oli käräjäpuhe esittäjänä Juhani Tamminen. Illan juontaja Kati Urho esitteli puhujan niin ylevin sanoin, että Tamikin hämmentyi – ei olisi kuulemma itsekään pystynyt kehumaan itseään paremmin, ja se on jo paljon sanottu. Aluksi Tami asemoi itsensä kakskertalaisuuteen – hän on ollut 2-vuotiaasta lähtien kakskertalainen ja on edelleen, kesäasukkaana. Itse käräjäpuhe oli hyvä, selkeä ja analyyttinen esitys siitä, miten sekä urheiluun että itse elämään tulee asennoitua. Erityinen ansio oli vielä siinä, että joka vaiheessa puhe suunnattiin korostetusti myös nuorille.

Tami kiittää Katia häkellyttävästä esittelystä

Elämänohjeita, teesejä, yleisölle

Ylimääräinen ohjelmanumero, Masan ja Peetun haastattelu ja lauluesityksiä

Ohjelmassa tauko ja yleisö levittäytyi alueelle

EM-jalkapallon innoittamana myös täällä pelattiin jalkapalloa, nyt aikuiset vastaan lapset, ja tasurihan siitä tuli.

Heli huoltaa nuoria

Virve ohjeistaa aikuisia

Ja peli voi alkaa

Taukomusiikin, aikuiset-lapset -jalkapallo-ottelun ja arvontojen jälkeen päästiin julkistamaan Vuoden Kakskertalaista. Kunnian sai tänä vuonna liikunnan esikuvaksi kelpaava opettaja Elina Mämmi. Hän oli estynyt ottamaan kunniakirjaa vastaan, joten sen luovutus hänelle suoritetaan myöhemmin. Erillinen uutinen nimeämisestä löytyy myös uutispalstalta.

Jaana Majatie julkistaa Vuoden Kakskertalaisen

Nuorisoseura 100 vuotta – onnittelut!

Vielä oli edessä seuraavan vuoden Kakskertapäivän vetovastuun ottavan esittely. Tapahtuman järjestämisen otti vastaan Martin seurakunta ja se järjestetään Hennalassa. Tuleva vuosi on Suomi 100 -vuotta juhlavuosi, mikä tuo oman lisänsä juhlallisuuksiin, joten leveät hartiat tapahtuman läpiviemiseksi ovat tarpeen.

Vetovastuun symbolina puheenjohtajan nuijan luovuttaminen seurakunnalle

Vielä Varsinais-Suomalaisten laulu ja tilaisuus oli päättynyt. Teltat purettiin ja tavarat poistettiin, kenttä oli tunnin päästä taas tyhjä ja valmiina ottamaan peliporukoita vastaan.

Kakskertapäivän tilaisuuksiin on perinteisesti kuulunut myös iltatanssit Seuraintalolla. Niin nytkin, tanssittajana tällä kertaa Turun Karaoke Klubi. Väkeä paikalle tuli noin 40 henkeä. Tilaisuuden luonteesta johtuen laululla oli pääosa, tanssiakin kyllä harrastettiin.

Kakskertapäivään liittyvänä pidetään myös seuraavana sunnuntaina suvikirkko. Kirkonmenoista vastasi Pirkko ja Pekka Larkela seurakunnan kanttorin avustamana. Kirkkokahvit on niin ikään perinteisesti tarjonnut Kakskertapäivästä vetovastuussa ollut yhteisö ja se hoitui nyt Kakskerran Nuorisoseuran toimesta. Hartaushetkeä seurasi 24 henkilöä.