Kakskertaviikko - Museotorpan esittely, 3.7.2016

Kakskertaviikon viimeisenä päivänä oli tutustuminen Museotorppaan. Esillä oli alkuperäisiä lainhuuto- ja kauppakirjoja, joista selviää torpan vaiheet. Oleellinen vuosi torpan nykyisen omistajan kannalta oli vuosi 1963, jolloin itsenäinen Kakskerran kunta lahjoitti torpan Kotiseutuyhdistykselle, sopivasti ennen kunnan pakkoliitosta Turkuun. Toisaalta kyllä pienen yhdistyksen rahkeet suojelukohteen ylläpitoon ja kunnostukseen ovat rajalliset, talkoilla pitää kaikki hoitaa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on erään torpassa vuokralla asuneen kertomus siitä, että torpan eteläsivulla oli vielä 60-luvulla terassi, käynti sinne oli ulkopuolelta, ei sisäyhteyttä. Myös yhdessä kauppakirjan piirroksessa kyseinen terassi oli merkittynä.

Torppaa on kunnosteltu ja oleellinen parannus on pysäköintialueen laajentaminen omalle tontille torpan ja päätien välille. Myyjäisiä ja muita tapahtumia ajatellen ainakaan kaikkien ei enää tarvitse pysäköidä naapurin tontille.

Paikka oli siisti ja kävijöille oli tarjolla myös pullakahvit. Poutasäästä huolimatta väkeä ei tapahtumaan kovin paljon tullut. Alla on muutama kuva nykytilanteesta: