Hallituksen kuulumisia, 24.8.2016

Syyskausi alkoi kokoontumisella puheenjohtajan kotona. Erinomaisen tarjoilun jälkeen käsiteltiin esityslistalla olleet asiat.

Kuultiin raportit kaupunginosaviikon, Kakskertapäivän ja Kakskerran järvipäivän tapahtumista. Kaikki tapahtumat toteutuivat suunnitellusti, vetivät runsaasti osallistujia ja olivat anniltaan hyviä. Näistä kustakin on oma uutisensa seuran kotisivuilla.

Tulevina tapahtumina käsiteltiin ensi viikonloppuna toteutuvia Seilin retkeä ja Myllyjuhlaa. Vesibussiretkelle osallistuu Martin seurakunnan, Hirvensalo-seuran ja Kakskertaseuran jäseniä maksimimäärä, minkä vesibussi voi ottaa eli 80 henkilöä. Myös myllyjuhlaan toivotaan runsasta osanottoa - juhlan ohjelmasta ja tarjoiluista sovittiin.

Kakskerranjärven uimarannan ja sen paikoitusalueen laajentamiseksi tehdään aloite kaupungille. Asiaa valmistelee seuran asumis- ja ympäristötoimikunta. Uimarannan kehittämiseksi on tarkoitus pyytää myös asukkaiden näkemyksiä.

Postin kulussa on ilmennyt huomattavia vaikeuksia. Yksittäiset asukkaat ovat kiitoksen arvoisesti puuttuneet tilanteeseen lähestymällä sekä Postin johtoa että viranomaisia. Myös lehtikirjoituksin ja sosiaalisen median kautta on ongelmaan puututtu. Kakskertaseuran asumis- ja ympäristötoimikunta kartoittaa asiaa mahdollista seuran kannanottoa varten.

Suomi täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Valtioneuvoston kansliassa toimiva Suomi 100 -hanke vastaa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelman kokoamisesta. Se on pyytänyt yhdistyksiltä ja seuroilta ohjelmaehdotuksia, jotka voisi liittää Suomi 100 -ohjelmaan. Sen keskeisenä teemana on yhdessä tekeminen. Tähän haasteeseen vastaaminen annettiin kulttuuri- ja toimintatyöryhmän valmisteltavaksi.

Muina asioina merkittiin tiedoksi, että osayleiskaava- ja maakuntakaavaluonnokset ovat tulossa yhtäaikaisesti käsittelyyn kaupungin hallinnossa. Käsittelypäivä ei vielä ole tiedossa.

Saarten kylille ja merkittäville kohteille suunnitellaan yhtenäistä kyltitystä. Asia on valmisteilla ja siihen palataan myöhemmin.