Hallituksen kuulumisia, 14.9.2016

Kesä meni ja kiireinen syyskausi on alkanut. Toimikunnat ovat pitäneet kokouksiaan ja valmistelleet asioita myös hallitusta varten. Hallituksen 14.9. pidetyssä kokouksessa niitä jo käsiteltiinkin.

Kokouksen aluksi käytiin läpi vakioasioita, hyväksyttiin seuraan kolme uutta jäsentä ja myönnettiin kahdelle ero. Talous on kunnossa ja noudattaa hyväksyttyä talousarviota. Mitään yllättävää ei ole ilmennyt.

2x-lehden joulunumeron valmistelu on aloitettu. Lehtityöryhmä piti kokouksensa ja laati suunnitelman lehden sisällöstä ja aikataulusta sekä sopi työnjaosta kirjoittajien kesken. Hallitus siunasi suunnitelmat ja valmisteli ilmoitushankintaa. Lehden kesänumeroon saatiin kiitettävä määrä mainoksia ja samaan pyritään seuraavassakin numerossa, tavoitteena on minimissään painatus- ja postituskustannusten kattaminen ilmoitustuloilla.

Hallitus keskusteli lapsille/perheille suunnattujen tapahtumien järjestämisestä yhteistyössä saarella toimivien muiden yhteisöjen kanssa. Aikaisemmin Kakskerran koulun vanhempainyhdistys järjesti erilaisia tapahtumia koululla, mutta vanhempainyhdistyksen lakattua toimimasta myös tapahtumien järjestäminen loppui. Nyt asiaan paneutuu kulttuuri- ja toimintatyöryhmä ja jotain pyritään järjestämään kevätkaudella.

Kakskerranjärven länsipään rehevöityminen on huolestuttanut asukkaita. Asia oli esillä myös elokuun puolivälissä järjestetyn järvipäivän agendalla. Jotta asia etenisi, niin hallitus päätti pyytää järven neuvottelukuntaa kääntymään asiassa kaupungin puoleen ja kiirehtimään toimenpiteiden aloittamista.

Toimikunnat ovat valmistelleet mm. seuraavia hankkeita: Kakskerranjärven uimarannan ja pysäköintialueen kunnostaminen, postin kulku saarilla, yhtenäisen kyltityksen tekeminen kylille ja muille kohteille, valmistautuminen Suomi 100 v -juhlavuoteen, järven kalastus- ja osakaskuntien yhteistyön kehittäminen, peura- ja kauriskantojen kulkureitit ja varoitusopasteet sekä koululaisten kotiseuturetkien järjestäminen. Työ näiden hankkeiden eteenpäin viemiseksi jatkuu ja asiaan palataan niiden edetessä. Uudelleen oli esillä myös ulkoisen rahoituksen hakeminen Kakskerran tarina -hankkeelle. Hakulomakkeet on täytetty ja postitus odottaa.

Ilmoitusasioina käsiteltiin ja otettiin kantaa mm. valtakunnallisen kotiseutusäätiön perustamiseen, jätehuollon talopäivään ja osallistumiseen Turkuseuran uusien toimitilojen avajaisiin Brinkkalan talossa. Jälkimmäisessä ollaan mukana.