Härkämäkiseuran retki Kakskertaan, 9.5.2017

Härkämäkiseuralaiset tuolta kaupungin toiselta laidalta vierailivat kotiseuturetkellä Kakskerrassa viime keväänä. He innostuivat Outi Kaupin opastuskierroksesta ja Nuorisoseuran teatteriesityksestä niin kovasti, että päättivät jatkaa saariin tutustumista tänä keväänä. Mikäs sen hienompaa, tervetuloa vaan!

Sakea lumisade, kolea sää ja silloilla Eurooppa -päivän kunniaksi liehuvat liput toivottivat viisitoistahenkisen ryhmän tervetulleeksi saarille. Outi nousi pikkubussin kyytiin kyläkaupalla ja aloitti kertomalla tietoa ja tarinoita matkan varrelta samalla kun ajettiin Kakskertatalolle. Piia oli järjestänyt vieraille hyvät voileivät ja kahvit. Yhteisen pöydän ääressä istuessa kuunneltiin, kun Outi kertoi talon historiasta ja nykypäivän käytöstä.

Outi tarinoimassa

Kakskertatalolta kierros jatkui vastapäivään järven ympäri. Käytiin kääntymässä Myllykylän raitilla, ihasteltiin rakuunantorppaa ja muistettiin hiljentää Kenraalintien kohdalla. Sinappi jätettiin tällä kierroksella väliin, koska viime keväänä käytiin siellä kahvittelemassa. Sen sijaan ajettiin Harjattulan navetalle ja nähtiin samalla Kakskerran VPK:n toimitilat. Yhtään golfaajaa ei lumisella kentällä ollut.

Matkan edetessä kohti Brinkhallia Outi kertoi Kakskerranjärven tilasta ja saarien silloista. Kartanoa ihailtiin tällä kertaa vain bussin ikkunoista, koska vuosi sitten käytiin opastuskierroksella sisätiloissa. Sen sijaan opastuksen pääkohde tänä vuonna oli Kakskerran kirkko. Sinne juostiin bussista sankassa lumipyryssä.

Härkämäkiläisten retkipäivän päätti teatteri-ilta Seuraintalolla.