Varjolinnanjuhla, 2.12.2017

Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta. Tapahtumaa juhlistetaan monin eri tavoin eri puolilla maatamme. Oleellinen, odotettu ja näkyvä osa Itsenäisyyspäivän juhlinnassa on presidentin linnassa järjestettävä juhlavastaanotto kutsuvieraille.

Mekin järjestimme omamme, hieman etuajassa. Piia Kramsun ideoima ja organisoima Varjolinnanjuhla Kakskerran Seuraintalolla kokosi satakunta saarelaista ystävineen paikalle. Talkoilla pantiin talo juhlakuntoon, Sinapista toimitettiin ruoat ja kattaussuunnitelma, ruokajuomat täyttivät palvelutiskin, ja sitten juhlittiin.

Talkooryhmä yhteiskuvassa katetun pöydän takana

Katettu sali odottaa vierailijoita

Linnanjuhlien tavoin meilläkin oli virallinen kättely. Vieraat saapuivat juhlapuvuissaan Samppaantien puoleisesta pääovesta, yhdellä sisääntulolla pärjättiin, metsikön puoleista sivuovea käyttivät vain huolto ja esiintyjät. Kakskertaseuran puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ottivat vieraat vastaan, annettiin onnittelumalja käteen ja ohjattiin pöytiin. Kaikille riitti istumapaikka.

Kättelijät; seuran puheenjohtaja Jaana Majatie ja varapuheenjohtaja Seppo Muurinen

Vieraat saapuvat:

Vastaanottoseremoniaa taustoitti harpisti Iina Kivimäki klassisella ja tunnelmallisella musiikilla

Puheenjohtaja avasi tilaisuuden toivottaen vieraat tervetulleiksi ja yhdessä kohotettiin malja itsenäisen Suomen ja alkavan juhlan kunniaksi.

Malja itsenäiselle Suomelle!

Sitten siirryttiin vähin äänin ruokailemaan. Piia jakoi ohjeet:

Kahta linjaa kuljettiin, haettiin kylmät alkuruoat, sitten lämpimät ruoat ja siinä samalla tankattiin juomat. Yllättävän hienosti kaikki sujui. Jokainen otti haluamansa ja toimintatyöryhmän ladyt toivat täydennystä pöytään sitä mukaa kun kulhot tyhjenivät. Puolitoista tuntia aterioitiin ja sitten korjattiin astiat keittiön puolelle.

Kahvin alkamista odotellessa suoritettiin palkitsemisia. Kakskerran pöytästandaari ojennettiin seuran edelliselle puheenjohtajalle Markku Kalliomäelle, perusteena puheenjohtajuuden lisäksi mm. merkittävä panostus saarten kaavoitukseen liittyvissä asioissa sekä yhteydet ja toiminta liittotasoilla, mm. Turkuseurassa. Toinen standaari myönnettiin seuran todella pitkäaikaiselle tilintarkastajalle Kalle Laaksoselle, joka nyt poissaolevana tulee saamaan sen haltuunsa myöhemmin.

Kotiseutuliiton kultaisen ansiomerkin sai Outi Kauppi kymmeniä vuosia kestäneestä mittavasta panoksestaan kotiseutunsa hyväksi. Siihen kuuluivat mm. Partiolippukunta Kakskerran Kaksoispisteen samoin kuin Brinkhallin Ystävien perustaminen ja niiden toiminnan vetäminen, Kakskertatalon isännöinti ja toiminta lukuisissa saarten yhteisöissä, mukaan lukien seurakuntatoiminta.

Palkitut, Outi pitää kiitospuhetta

Huomionosoitukset kuitattiin kahvituksella:

Sen jälkeen raivattiin lavan eteen tilaa tanssille. Vuoron sai Walker Group, joka aloitti Elviksen kappaleella ja jatkoi tunnettujen artistien 50-70 -lukujen hiteillä. Lattia täyttyi äkkiä ja lisää tilaa piti raivata. Tanssijoitten määrä yllätti jopa orkesterin, joka kehuikin illan loistavaa tunnelmaa.

Orkesteri piti tauon ja lavalle tanssi neljän vähäpukeisen tytön ryhmä, burleskiryhmä glamGRLS´n´pantyHOES. Kabaree-esitys ja viehkeän sensuellit tanssijattaret saivat katsojien silmät kiilumaan innostuksesta.

Tästä se alkoi

Tanssilla jatkettiin

Ja lopuksi burleski kiittää

Iltaa jatkettiin tansseilla puoleen yöhön saakka. Kyydin varanneille järjestyi kotiinkuljetus pikkubussilla. Seuraavana päivänä talkooryhmä palasi tantereelle ja siivosi paikan hienoon kuntoon seuraavia käyttäjiä varten.

Edellä olevat kuvat ovat Jukka Lämsän ottamia. Kuvia on lisää ja alla olevasta linkistä pääsee katsomaan niitä.

HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ KAIKILLE!