Itsenäisyyspäivän kirkko, 6.12.2017

Jumalanpalveluksella ja sankarivainajien muistamisella oli tänä vuonna erityinen merkitys, Suomi täytti itsenäisenä valtiona 100 vuotta. Jumalanpalveluksen jälkeen partiolaiset johdattivat väen Suomen lipun saattamana sankarihaudoille. Kirkon ovella seurakunta jakoi kullekin perheelle itsenäisyyden sinivalkoisiin väreihin valetun kynttilän.

Kunkin sankarihaudan eteen asettui yksi partiolainen kädessään kynttilälyhty. Outi Kaupin komentojen mukaan lyhty asetettiin haudalle aikaisemmin tuodun pienen seppeleen sisään, pidettiin hetken kunnioittava tauko ja tehtiin partiotervehdys.

Tämän seremonian jälkeen Kakskertaseura laski oman kukkavihkonsa sankarimuistomerkille, laskijoina puheenjohtaja Jaana Majatie ja sihteeri Jarkko Koskinen.

Juhlallisuuksien jälkeen siirryttiin kirkkokahveille Hennalan seurakuntakotiin. Siellä Kakskertaseuran toimintatyöryhmän rouvat hoitivat kahvitarjoilun.

Kahvi ja kakut odottavat ottajaansa

Kahvittelun lomassa Jaana luki mieleenpainuvan ja liikuttavan tarinan itsenäisyytemme alkuvaiheista silloin 9-vuotiaan tytön muisteloista. Juhlallisuuksia lopeteltiin Maamme-laululla, partiolaisten leikkimielisellä kilpailulla ja seurakunnan terveisillä.