Hallituksen kuulumisia, 22.3.2018

Tämä aika vuodesta on jäsenmaksujen perinnän aikaa. Silloin moni saarilta jo pois muuttanut havahtuu ja ilmoittaa eroavansa. Tässä kokouksessa heitä lähti 8, mutta samalla hyväksyttiin 7 uutta jäsentä, joten nettomenetys jäi vähäiseksi.

Kevään 2x-lehden toimitustyö on aloitettu. Artikkeleita on tulossa, ilmoitushankinta on aloitettu. Valmista pitäisi tulla siten, että lehti on jakelussa toukokuun puolivälissä. Lehdessä jatkuu kylien esittely. Tällä kertaa vuorossa on Myllykylä ja sinne on suunnitteilla myös kotiseuturetki, alustava ajoitus on viikonloppuna 16.-17.6.. Tarkemmat tiedot kotisivuilta, kun asia varmentuu.

Myös Kakskertapäivän valmistelu on aloitettu. Seurakunta hoitaa vetovastuun, mutta käräjäosuus on meillä, perinteisesti. Käräjäpuhujaa etsitään, samoin Vuoden Kakskertalaista. Ehdokkaita on, mutta valintoihin palataan myöhemmin.

Kakskerran kylien, saarten ja siltojen kyltittämisestä keskusteltiin. Jatkovalmistelu siirtyi asumis- ja ympäristötoimikunnalle.

Vuosikokouksessa sovitun mukaisesti Kakskertaseuran nimiasiaa valmistellaan jokaisessa hallituksen kokouksessa. Asiasta käytiin lyhyt keskustelu ja sitä jatketaan pienemmässä työryhmässä. Selvitellään taustoja, perinteitä ja menetelmiä asukkaiden kuulemiseksi.

Osayleiskaava on nytkähtämässä eteenpäin. Työvaliokunta kävi kuulemassa asian valmistelijaa Olavi Aholaa ja käytyä keskustelua ruodittiin myös hallituksessa. Olemme aktiivisesti mukana valmistelussa ja mielipiteistä laaditaan kooste edelleen valmistelijoille toimitettavaksi. Vuoropuhelua jatketaan, kunnes valmis luonnos tulee aikanaan virallisesti lausunnolle.

Toinen kaava-asia koskee Kalliolan ranta-asemakaavaa. Se on nyt nähtävänä ja lausunnolla 20.4. asti. Seuran kantaa valmistelee asumis- ja ympäristötoimikunta.

Jäsenaloitteena on tullut ehdotus roskien keräyksestä teiden varsilta. Tämä pyritään järjestämään keväällä ennen kasvillisuuden peittäessä maastoa. Asian tarkempi selvittely siirrettiin kulttuuri- ja toimintatyöryhmälle.

Hallitus keskusteli myös keinoista lisätä osallistumisaktiivisuutta vuosikokouksissa. Tärkeistä linjanvedoista ja henkilövalinnoista olisi tärkeää saada kuuluviin laajempi kentän ääni. Nyt asioista päättää kovin pieni piiri.