Kaatuneiden muistopäivä, 19.5.2019

Runsaan 30 hengen voimin käytiin kunnioittamassa sodassa kaatuneiden veljien ja siskojen muistoa Kakskerran kirkolla. Vaikka sotaveteraanit usein mielletään rintamamiehiksi, pitää muistaa, että myös lottia oli mukana ja heitä kaatui yhteensä 292. Pastori Hildén luki yhden mukana olleen 20 v. neitokaisen tunteikkaan kirjeen, missä hän kertoi lotta-tehtäviä hoitaessaan saaneensa suruviestin myös omien veljiensä kaatumisesta. Omalta rintamalohkolta vetäytyessään he olivat haudanneet kymmeniä nuorukaisia kahteen joukkohautaan, merkiten tarkkaan muistiin haudattujen henkilötiedot ja järjestyksen haudoissa, jotta nämä voitaisiin sitten aikanaan vihollisuuksien päätyttyä käydä noutamassa ja siirtämässä kotimaan multiin omille kotikonnuilleen. Paikka jäi rajan taa eikä noutoa koskaan päästy tekemään, mutta tiedot ja muistot säilyvät.

Partiolaiset laskivat itse tekemänsä pienet kukkaseppeleet kullekin 17 sankarihaudalle. Martinseurakunta ja Kakskertaseura kukittivat sankarimuistomerkin seppeleellä ja kukkaviholla. Loppuvirren jälkeen poistui Suomen lippu ja mukana olleet siirtyivät huoltorakennukselle, missä Kakskertaseura tarjosi kirkkokahvit.