Kulhon luontoretki, 25.5.2019

Kovasti sateinen aamu karsi luontopolulle tulijoita, mutta oli meitä sentään kahdeksan, joita säät eivät pelotelleet. Ennen varsinaista retkeä tutustutimme Ramin kanssa oppaan, Jarmo Laineen, reitille, joka oli tarkoitus kiertää. Pikkulintujen ja metsäkauriiden lisäksi ruovikkoalueella jo vuosia pesinyt kurkikin tuli näyttäytymään.

Varsinainen retki alkoi kiipeämällä Linnavuorelle. Tarun kertomaa lähdettä vuoren huipulta emme löytäneet, mutta geokätkö löytyi ja sen muistikirjaan kirjattiin seuran vierailu. Luonnonsuojelulailla rauhoitettu "vuori" on liki 40 m korkea ja kolmelta sivulta erittäin jyrkkäreunainen. Laelta on upea näkymä lähisaaristoon ja Kulhon sisäosiin.

Tarinointia Linnavuoren huipulla.

Kakskertaseuran käynti kirjautui geokätkön vihkoseen

Varovainen laskeutuminen sammaloituneilta kalliolta ja matkaa jatkettiin tietä seuraten. Välillä pysähdyttiin kuuntelemaan lintujen laulua ja sen avulla tunnistamaan lajeja. Kukkivien kasvien kirjo on myös tällä hetkellä erittäin runsas, lämpimien kevätpäivien seurausta. Saaren puolivälissä alkaa laaja ruovikkoalue, yli 20 ha alue, joka on liitetty osaksi Friskalanlahden luonnonsuojelualuetta. Ruovikon keskellä on pieni saari, johon on rakennettu kalasääkseä varten pesä. Asukasta ei siellä nyt ole eikä näkynyt myöskään lähimetsikössä pesivää kotkapariskuntaa.

Matkaa jatkettiin pienen metsikön läpi ja siellä pidettiin puiden suojassa pieni sadetauko. Metsästä tielle ja tultiin poikakodin pihalle, jossa luontokohteiden lisäksi kuultiin lyhyt tarina Kulhon kartanon historiasta, ennakointia kesän toisen Kulhon retken aiheesta.