Hallituksen kuulumisia, 11.6.2019

Hallitus piti viimeisen kokouksensa ennen kesätaukoa. Kokouspaikan tarjosi Piia Kramsu kotonaan, oli kahvituskin helpommin järjestettävissä.

Kakskertapäivä oli yhtenä asiana. Järjestelytoimikunnan viimeinen kokouskin oli vielä edessä, mutta asiat olivat jo nyt Kakskertaseuran puolesta hyvässä järjestyksessä. Vetovastuun päivästä hoitaa tällä kertaa Brinkhallin Ystävät ry.

Brinkhall oli esillä seuraavassakin asiakohdassa. Kyseessä oli uimarannan turvallisuus. Kävijöiden pysäköintikäyttäytyminen estää palokunnan pääsyn paikalle mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Kaupungin kanssa on nyt sovittu järjestelyistä ja korvauksista säätiölle pysäköinnin ratkaisemiseksi. Alueelle tehdään pysäköintisalue ja sen jälkeinen lopputie rannalle merkitään pelastustieksi, jota ei voi tukkia. Uusi pelastustieyhteys rakennetaan paikalle kaavan hyväksymisen jälkeen. Hanke etenee Kakskertaseuran toivomalla tavalla.

Kakskertaseura teki täksi vuodeksi oman kalenterin. Tulevan ja sitä seuraavan vuoden kalentereista käytiin keskustelu. Käytettävissä olisi saarelaisilta aikoinaan kerätyt vanhat valokuvat, joista voisi koota teemapohjaisesti sopivan koosteen. Vuoden 2021 kalenterin kuvitusta varten päätettiin järjestää valokuvauskilpailu, johon Hanna Mujunen oli valmistellut jo säännöt. Tähän palataan aivan kohta.

Tulevien kokousten ja tapahtumien käsittelyn jälkeen todettiin ilmoitusasioina muutamia asioita. Yksi merkittävä asia on saarten osayleiskaava, joka on kaupunginhallituksessa äänestyksin hyväksytty. Se kuulutetaan ja siihen on mahdollisuus ottaa kantaa. Saarilla rakennetaan jo nyt kovaa vauhtia, kaupunginhallituksen käsittelyssä oli kaavan lisäksi yhdeksän rakennushanketta.

Iltaisin ja viikonloppuisin saarilla on esiintynyt nuorison häiritsevää käyttäytymistä, mm. kilpa-ajelua Kakskerran teillä sekä Hyyrtiläntien laavun ja kirkon ympäristön roskaamista. Näitä paheksuttiin joukolla.

Kakskerran VPK panee 80-vuotisen toimintansa yksiin kansiin laatimalla siitä historiikin. Valmista tulee ensi kesäksi. Suomen Turku -lehden laskelmien mukaan kaikista kaupunginosaseurojen jäsenistä yli 28 % kuuluu Kakskertaseuraan, olemme yli 2 kertaa suurempi kuin seuraavaksi suurin, Martinrantaseura - eli suuri ollaan. Lopuksi todettiin vielä, että Piia Kramsu järjestää pihalleen tilkkunäyttelyn ensi sunnuntaina 16.6.