Kakskertapäivät 2019 Brinkhallissa, 29.6.2019

Nykymuotoisina Kakskertapäivät vietettiin nyt 20. kerran. Järjestelyissä ovat mukana lähes kaikki Kakskerran ja Satavan saarilla toimivat yhdistykset. Vetovastuu vuorottelee ja se määrittää usein myös pitopaikan. Tällä kertaa järjestelyistä vastasi Brinkhallin ystävät ry ja siksi oltiin Brinkhallissa, kartanon pihalla. Päivien teemana oli Hovimäki, sarja kuvattiin 20 v sitten juuri Brinkhallin kartanolla.

Monille tapahtuma on kolmipäiväinen. Ensin ovat talkoot perjantaina, jolloin esiintymislava, istuinpaikat, yhdistysten esittely- ja myyntipisteet kootaan, pestään ja koristellaan. Lauantaina on varsinainen päätapahtuma käräjineen, minkä päätteeksi tai viimeistään sunnuntaiaamuna rakenteet puretaan ja viedään pois. Sunnuntaina pidetään vielä Kakskerran kirkolla jumalanpalvelus, jonka jälkeisen kirkkokahvituksen hoitaa päivistä päävastuussa ollut yhdistys. Näin se meni tälläkin kertaa.

Pia näyttää paikan, Jaana, Santra ja pojat kantavat penkkejä, käytössä on isojen poikien pelivehkeet, Sepon ja Sakarin traktorit peräkärryineen.

Yhdistykset levittäytyvät tavaroineen paikoilleen, tässä partiolaisten Muksula valmistumassa, Outi koekäyttää.

Ja Muksula toiminnassa.

Osa muista esittelypisteistä.

Kunnon suvijuhliin kuuluu itseoikeutetusti puhvetti ja grillauspiste, Liisa vastasi puhvetin tarjonnasta

ja Roger grillauksesta.

Kakskertaseuran paikka, pöydällä arpajaisvoitot ja myyntituotteita.

Turun VPK:n puhallinorkesteri kapellimestarina Reijo Borman vastasi tervetuliaismusiikista ja picknick-konserteista, orkesterin vieressä Kakskerran VPK:n esittelypöytä.

Esiteltävänä olivat myös paloautot kalustoineen.

Pia Relanto avaa tilaisuuden ja lausuu tervetuliaissanat.

Suomen Kulttuuriperinnön Säätiön edustajana Kaija Hartiala pitää tervetuliaispuheen kertoen taustoja säätiölle ja Brinkhallin kartanolle.

Sitten päästettiin irti Riko Eklundh, päivän juontaja. Hän kertoi Hovimäki-sarjasta, sen valmistelusta ja kulissien rakentamisesta sekä tarinoita itse sarjan tapahtumista, itsekin siinä näytelleenä.

Käräjät

Kakskerran Käräjät on ollut Kakskertaseuran osuus kaikissa Kakskertapäivissä. Siihen kuuluu käräjäpuhe, jonka pitäjäksi hankitaan aina joku tunnettu yhteiskunnallinen vaikuttaja, ja Vuoden Kakskertalaisen julkistaminen. Mutta se alkaa aina Kakskertalaululla eikä sitä kukaan muu voisi esittääkään kuin Jaana Majatie – myös tästä on tullut traditio.

Kakskertaseuran puheenjohtaja Raimo Västinsalo avaa käräjät.

Kakskertalaulu Jaana Majatie säestäjänään Rami Aaltonen.

Sitten lavalle kuulutettiin käräjäpuheen pitäjä, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve. Hän piti erinomaisen puheen, ei virka-asioita vaan yhteisöllisyydestä ja kotiseutuhengestä, joita täällä saarilla erinomaisesti vaalitaan. Hän lupasi virkakautensa alussa tutustua eri kaupunginosiin ja niiden toimintaan ja hän kiitti kutsusta, nyt oli oiva tilaisuus päästä tänne saarille.

Minna Arve pitämässä käräjäpuhetta.

Vuorossa oli Vuoden Kakskertalaisen julkistaminen. Seuran puheenjohtaja kertoi valituksi tulleen taustoista ja toiminnasta Kakskertaseurassa ja julkisti valitun - Markku Kalliomäki – yhdistystoimintaan ja kaavoitukseen erikoistuneen vaikuttajan, joka toimi mm. kolme vuotta seuran puheenjohtajana.

Kuvassa Vuoden Kakskertalainen Markku Kalliomäki, seuran puheenjohtaja Raimo Västinsalo ja seuran sihteeri Jarkko Koskinen lukemassa Markun kiitospuhetta.

Markku oli ollut edellisenä päivänä pienessä äänihuulioperaatiossa ja häneltä oli puhuminen kielletty pariksi päiväksi, siksi tarvittiin varaääni lukemaan hänen kirjoittamansa teksti. Siinä kerrottiin hänen kakskertalaisuutensa kiinnekohdista jo vuodesta 1963 lähtien, kunnes hän vaimonsa kanssa vuonna 2005 muutti pysyvästi Turkuun ja rakensi kodin Kakskertaan. Silloin valmisteltiin osayleiskaavaa ja hän puuttui sen huolestuttavaan asukasmäärän ylimitoitussuunnitelmaan. Tämä johti liittymiseen Kakskertaseuraan ja sen kautta päästiin virallisesti vaikuttamaan kaavasuunnitelmiin. Se kaava kaatui ja nyt on jo uusi loppusuoralla. Mitoitus on nyt järkevällä tasolla ja saarten luontoarvot ja vetovoimaisuus säilyvät. Lopuksi hän kiitti saamastaan kunniasta ja liittyy mielellään arvonimen aiemmin saaneiden joukkoon.

Yhteislaulua ja päätteeksi Varsinaissuomalaisten laulu, esilaulajina Jaana ja Riko.

Viimeisenä ohjelmanumerona oli vielä Kapulan vaihto eli vetovastuun siirtäminen seuraavan vuoden Kakskertapäivien järjestelyistä vastaavalle yhdistykselle. Ja se lankesi luonnostaan Kakskerran VPK:lle, joka tämän vuoden lopulla saa uudet toimitilat. Ensi kesänä päivät järjestetään sen pihamaalla ja päästään tutustumaan uuteen paloasemaan.

Pia Relanto luovuttaa puhemiehen nuijan päivien seuraavalle vetäjälle VPK:n puheenjohtajalle Britt-Marie Juupille.

Vielä esiintyjien ja toimitsijoiden kukitukset ja tilaisuus oli päättynyt. Paikalla kävi yli 400 osallistujaa. Tilaisuuden jälkeen oli mahdollisuus osallistua opastettuun kierrokseen kartanossa ja käydä Metsäkirkossa.

Tässä muutama kuva kuulijoista:

Kaikki kuvat: Mirja Rakkolainen