Missiotreffit merellä, 1.9.2019

Martinseurakunnan ja Kakskertaseuran yhteisesti järjestämille merellisille missiotreffeille pyritään löytämään kohde, joka on kohtuullisen venematkan päässä ja jossa on kirkko. Tänä kesänä se löytyi Merimaskusta. Parituntisen matkan aikana saa mukavan tuntuman mereen ja saaristomaisemaan. Matkalle lähtijöitä oli yhteensä 40. Lämpimän sään ja leppoisan myötätuulen vuoksi vesibussin kattoterassi täyttyi heti ensimmäiseksi, puolet meistä mahtui sinne.

Tästä se alkoi, tutulta paikalta Hirvensalon veneaseman laiturilta

Matkan johtajana toiminut pastori Liisa Kuusela koki heti laivaan päästyään melkoisen yllätyksen, alus oli jo lapsuudesta tuttu Sana-laiva, Kansan Raamattuseuran omistuksessa ja käytössä vuosina 1971-81 ollut alus. Työskenneltyään rahtikäytössä Pielisellä se hankittiin pari vuotta sitten vesibussiksi tänne.

Menomatkalla nautittiin herkullista kalasoppaa, ruoka tarjoiltiin pöytiin. Liisa uudessa roolissaan ruokalähettiläänä.

Matkareitti kulki Ruissalon ja Pansion välistä salmea pitkin, Ukko-Pekan sillan alta ja Kultarannan sivuitse Merimaskun väylälle.

Naantali vesibussista nähtynä.

Perillä kokoonnuttiin kirkkomaalle, missä paikallinen opas Marjo Helelä kertoi paikan ja kirkon historiaa. Alkuperäinen kirkko valmistui 1648, mutta ”heikohkon” materiaalin vuoksi se jouduttiin purkamaan jo n. 80 vuoden päästä (vrt. nykyrakennukset, oletettu kestoikä 50 v.!). Uusi vihittiin käyttöön vuonna 1726. Kirkko on puurakenteinen, nelilaivainen ja lähes kopio Seilin kirkosta, eikä ihme – sama suunnittelija. Kirkon parvella on 13-äänikerran urut, seinillä taidetta ja veistoksia, osa jo ensimmäisen kirkon ajalta. Erikoisuutena on kaksi puolison edesmenneelle vaimolleen kirjoittamaa muistokirjoitusta, joissa pääpaino on toki kirjoittajan omilla ansioilla.

Kirkkomaata kiertää 261 m pitkä hirsiaita, viisi kerrosta hirttä, päällä tervattu lautasuojus.

Merimaskun kirkko

Opas kertomassa kirkon historiaa kirkkomaalla

Alttari

Votiivilaiva

Paluumatka sujui samaa reittiä takaisin, nyt vastatuuleen, mutta lämmintä silti riitti.