Hallituksen kuulumisia, 10.12.2019

Vuosi lähenee loppuaan ja seuran hallituskin piti vuoden viimeisen kokouksensa. Vuosikokoukseen valmistautuminen oli keskeinen asia, mutta toki muitakin oli. Seuraan liittyi viisi uutta jäsentä, otetaan mielihyvin vastaan ja pyritään kotouttamaan heidät toimintaamme.

Siltojen lipputangoissa on kunnostamisen tarvetta, mutta kaupunki ei ota sitä kontolleen. Väittää ettei omista niitä, ja niinhän se taitaa loppujen lopuksi ollakin? Ainakin historiikkimme kertoo niiden olevan Kakskertaseuran omaisuutta. Hoidetaan tangot tavalla tai toisella kuntoon ja neuvotellaan kaupungin johdon kanssa kaupungin roolista asiassa.

Vuosikokousasioina keskusteltiin toimintakertomuksesta, toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta. Lopulliset tekstit ja laskelmat tarvitaan vuoden loppuun mennessä, silloin ne ehditään valmistella vuosikokousta varten. Myös henkilöasiat olivat esillä, nimiä ei erikseen esitellä vuosikokouksen päätettäväksi, ne ratkeavat vasta siellä, mutta erovuorossa olevien halukkuudesta jatkaa tehtävissään keskusteltiin.

Hallitus päätti pysyttää Kakskertaseuran nimen entisellään, vuosikokoukselle ei tehdä esitystä nimen muuttamisesta. Nimi on perua itsenäisestä Kakskerran kunnasta. Edunvalvontaa tehdään koko entisen kunnan alueella, kaikkien saarten hyväksi, niitä pariakymmentä pienempääkään unohtamatta.

Huolta kannettiin kaupungin suunnitelmista joukkoliikenteen runkolinjoista. Saadun selvityksen mukaan Kakskerran ja Satavan bussit jatkavat entiseen malliin, ainakin toistaiseksi. Mitään vaihtoasemaa ei esim. Moikoisten liikekeskuksen kohdalle ole tulossa.

Brinkhallintien alkupään 80 km/t nopeusrajoitus on koettu liian suureksi. Tiellä on muutama vaikea liittymä, mm. kirkkotieltä tulevilla, ja myös yhä lisääntyvä törmäysriski kauriseläimiin, joten hallitus päätti pyytää tienpitäjää alentamaan nopeusrajoitukseksi 60 km/t:ssa. Se voisi olla yleisrajoitus silloin, kun tien vierellä on erillinen kevyen liikenteen väylä, ja muulloin 50 km/t, ellei tapauskohtaisesti ole tarvetta poiketa näistä.

Tämän vuoden tapahtumakalenteri on lähes kokonaan käyty jo läpi. Pari tilaisuutta vielä on, löytyvät kotisivuilta. Niistä kauneimmat joululaulut Kakskerran kirkossa herkistävät mielen Joulun odotukseen.

Sitten on itse kullakin vielä ne traditionaaliset jouluvalmistelut, tuvan siivous ja kunnostaminen Joulun viettoon, ellei sitten karkaa muualle, esimerkiksi Lappiin viettämään sitä. Silloin pääsee vähän helpommalla. Ja ruoan hamstraaminen, siinäkin on tekemistä ja valmistamista.

Hyvää Joulua, loppu vuotta ja myös uutta vuotta kaikille!